1398/12/25 یکشنبه

چگونه مشتریان پرریسک را تحت نظر داشته باشیم؟

خدمات مانیتورینگ در حقیقت نظارت برمشتری در زمینه تغییرات صورت پذیرفته دراطلاعات اعتباری و استعلا م های وی می باشد. در واقع استعلام از سامانه اعتبارسنجی در حال حاضر در هنگام مراجعه مشتری به شعبه صورت می پذیرد و امکان استعلام مستمر وضعیت اعتباری مشتری به منظور بررسی تغییرات اطلاعات اعتباری وی میسر نیست.

چگونه مشتریان پرریسک را تحت نظر داشته باشیم؟
خدمات مانیتورینگ در حقیقت نظارت برمشتری در زمینه تغییرات صورت پذیرفته دراطلاعات اعتباری و استعلا م های وی می باشد. در واقع استعلام از سامانه اعتبارسنجی در حال حاضر در هنگام مراجعه مشتری  به شعبه صورت می پذیرد و امکان استعلام مستمر وضعیت اعتباری مشتری به منظور بررسی تغییرات اطلاعات اعتباری وی میسر نیست.  به عبارت دیگر ماژول مانیتورینگ این امکان را برای مدیران بانکها  فراهم می نماید تا در صورت بروز هر گونه تغییرات در وضعیت اعتباری مشتری، از موضوع مطلع شوند. ویژگی های مانیتورینگ بانک ها همان اندازه که باید به بررسی وضعیت اعتباری مشتریان خود در هنگام تقاضای تسهیلات بپردازند باید وضعیت اعتباری مشتریان موجود خود را  نیز کنترل نمایند. ماژول مانیتورینگ این امکان را برای بانکها فراهم می نماید تا با در اختیار داشتن وضعیت اعتباری مشتریان جدید و موجود خود در تمامی مراحل منحنی عمر مشتریان،  بتوانند به نظارت به آنها بپردازند. گزارش مانیتورینگ از طریق صفحه رابط گرافیکی در اختیار بانکها قرار می گیرد و مدیران بانکها میتوانند از آن در جهت نظارت بر وضعیت مشتریان خود استفاده نمایند. بانکها میتوانند  مشتریان مورد نظر خود را در این ماژول در 10 دسته، گروه بندی نموده و نظارت های لازم را در زمینه های مختلف در مورد آنها انجام دهند. این مشتریان میتوانند شامل مشتریان VIP بانک و مشتریان دارای سابقه بدحسابی باشند.
نتایج نظارت انجام شده در خصوص مشتری در قالب «اطلاعیه های اعلام خطر»  در اختیار کاربران قرار می گیرد. این اطلاعیه ها در بردارنده اطلاعات اولیه ای در مورد تغییرات انجام شده، مشخصات مشتری و مشخصات قرارداد است و روزی یک بار به صورت اتوماتیک تهیه و در اختیار کاربر قرار می گیرد. کاربر برای مشاهده وضعیت مشروح تغییرات انجام شده میتواند گزارش اعتباری مشتری را دریافت  نماید. نقش ها در ماژول مانیتورینگ نقش ها (شاخص هایی که نظارت صورت می پذیرد) انجام استعلام جدید از سامانه در خصوص مشتری تغییرات انجام شده در خصوص سابقه منفی مشتری تغییرات انجام شده در خصوص سابقه منفی قرارداد تغییرات انجام شده درخصوص نام خانوادگی شخص حقیقی یا نام شخص حقوقی تغییرات انجام شده در خصوص آدرس مشتری ثبت قرارداد جدید (از هر نوع و در هر فازی) تغییرات انجام شده در خصوص اطلاعات تماس (از هر نوع) مجموع مبلغ تسهیلات  هرقرارداد جاری: درصورتیکه بیشتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد. مجموع تعداد اقساط سررسید شده پرداخت  نشده  هر قرارداد جاری:  در صورتی که بیشتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد.
حد اعتباری هر قرارداد جاری (مخصوص کارت های اعتباری) در صورتی که کمتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد. مجموع مبلغ اقساط سررسید شده پرداخت نشده هر قرارداد جاری: در صورتی که بیشتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد. بانک ها همان اندازه که لازم است به بررسی وضعیت اعتباری مشتریان خود در هنگام تقاضای تسهیلات بپردازند می بایست وضعیت اعتباری مشتریان موجود خود را نیز کنترل نمایند.  سیستم جامع  نظارت اعتباری (مانیتورینگ) این امکان را برای مدیران ارشد  بانکها فراهم می نماید تا با اطلاع از وضعیت اعتباری مشتریان جدید و موجود خود در تمامی مراحل تعامل با مشتریان،  بتوانند  به  نظارت به آنها بپردازند. به عنوان مثال فرض کنیم  گروهی برای مشتریانی که  بیش از یک میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند تعریف و مشتریان مربوط به آن نیز مشخص میشوند. فرض کنیم می خواهیم  وضعیت مشتریانی که بیش از سه قسط پرداخت نشده در نظام بانکی دارند و یا میزان تعهدات آتی آن ها در نظام بانکی از مبلغ خاصی بیشتر است را رصد کنیم.  برای این منظور می توانیم از گزارشهای این سیستم استفاده کنیم.
نتایج نظارت انجام شده در خصوص مشتری در قالب «اطلاعیه های هشدار»  در اختیار کاربران قرار می گیرد. این اطلاعیه ها در بردارنده اطلاعات اولیه ای در موردتغییرات انجام شده، مشخصات مشتری و مشخصات قرارداد است و روزی یک بار به صورت اتوماتیک تهیه و در اختیار کاربر قرار میگیرد. کاربر برای مشاهده وضعیت مشروح تغییرات انجام شده می تواند از طریق لینک موجود در سیستم،  گزارش اعتباری مشتری را ازسامانه اعتبارسنجی دریافت نماید.
مجله اعتبارسنجی - سال سوم - شماره بیست و سوم - مهر آبان 1396
كلمات كليدی: گزارش اعتباری، استعلام گرارش اعتباری، اعتبار من، شرکت اعتباری

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.