1398/12/25 یکشنبه

در شرایط رکود اقتصادی چگونه خرید کنیم؟

خرید در شرایط رکود اقتصادی بحثی است که در اقتصاد خانواده ها باید به دقت به آن اهمیت داده شود. در زمان رکود توان خرید خانواده ها کمتر شده د نتیجه باید با احتیاط بیشتری خریدهای خود را انجام دهند ولی نکاتی برای پرسودتر شدن این نوع خریدها وجود دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت

در شرایط رکود اقتصادی چگونه خرید کنیم؟
شاید تاکنون به فکر خرید آخر سال افتاده اید. با توجه به تورم سال های گذشته و همچنین سال جاری نیز قدرت خرید شما کاهش یافته است. 
بنابراین بیش از پیش خرید ارزان برایتان اهمیت دارد. 
یا شاید به این فکر می کنید تا میزان خرید خود را کاهش دهید. 
اما با اندکی مدیریت در نحوه خرید و زمان خرید خود خواهید توانست هزینه های پایان سال را کاهش دهید و خرید مناسب و لذت بخش داشته باشید.
معمولا آخر هر فصل فروشگاه های لباس برخی از لباس های فصلی را به صورت حراج برای فروش می گذارند. 
شما می توانید لباس هایی را که در حراج قرار گرفته است را 30 تا 50 درصد کمتر از قیمت قبلی آن پرداخت کنید. 
بنابراین شما می توانید با صرف هزینه کمتر خرید خود را انجام دهید اما باید برای انجام این خریدها به نکاتی توجه کنید که در اینجا بیان خواهیم کرد:
به طور معمول بعضی از افراد عادت دارند که برای خریدهای خود تخفیف بگیرند. 
بعضی دیگر نیز عادت ندارند که تخفیف بگیرند. 
اما اگر نگران مخارج خود هستید، بهتر است تا بتوانید تخفیف بگیرید.
اگر بتوانید در فصل حراج خرید کنید این تخفیف نیاز به چانه زدن نیز ندارد و شامل همه می باشد. 
به طور معمول این حراجی ها پر طرفدار هستند آن هم به این دلیل که افراد می توانند از خرید ارزان که لذت بخش هست بهره مند شوند همچنین اگر افراد اهمیت به مارک بودن لباس می دهند برای خرید این گونه لباس ها تخفیف بیشتری نیز در فصل حراج داده می شود. 
اما بهتر است توجه کنید که لباس های مارک گرچه تخفیف بیشتری دارند اما باز هم گران تر از لباس ها دیگر هستند و کالای لوکس به حساب می آید. 
توصیه ما به شما این است که برای صرفه جویی بیشتر از خرید کالاهای مارک بپرهیزید. 

ازدحام موجود در فروشگاه ها در فصل حراج

باید توجه کنید که به دلیل تمایل و توجه مردم به این گونه خریدها، ازدحام مردم در فروشگاه ها بسیار زیاد است. 
البته تمام افرادی که برای دیدن مغازه هایی که اجناس خود را برای حراج گذاشته اند آمده اند خرید نمی کنند و با سبک سنگین کردن قیمت اجناس و ارزش آن ها در مورد آن تصمیم می گیرند. 
توصیه ما به شما این است که اواخر هفته به خرید نروید و سعی کنید در روزهای وسط هفته که ازدحام کمتری وجود دارد این کار را انجام دهید. 
بهتر است روزی را که می خواهید برای خرید مراجعه کنید، مرخصی بگیرید تا بتوانید وقت بیشتری را برای خرید خود صرف کنید و همچنین در ساعاتی از روز مراجعه کنید که ازدحام جمعیت کمتر باشد و هم بتوانید اجناس با کیفیت و مطابق میل خود را به راحتی خریداری کنید. 

عجله نکنید

در یک چشم به هم زدن مغازه شلوغ می شود یک دامن برمی دارید آن دیگری جین سبز رنگی را اندازه می گیرد، یکی از اتاق پرو فریاد می زند: "لطفا یه سایز بزرگ تر" و مادر دخترک به سمت پیشخوان فروشگاه می دود.
در این میان شما مستاصل هستید که چه کار باید بکنید تا از این بلبشوی خرید عقب نیفتید. 
اولین پیشنهاد این است که هول نشوید و فکر کنید که چه می خواهید آن هم دقیق، شلوار از نوع جین می خواهید یا کتان، کیف دستی بزرگ می خواهید یا مجلسی و شیک و جمع و جور، پالتو می خواهید یا مانتو، پیراهن مجلسی می خواهید یا لباسی که به درد میهمانی های خانوادگی می خورد. 
در این جور مواقع قیمت اجناس ارزان شما را هول می کند اما برای همیشه این عادت را از سرتان بیاندازید که هر چیز ارزانی را بخرید.
یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد که می گوید: اگر خیلی ثروتمند هستید اجناس ارزان بخرید
این یعنی این که کمیت قربانی کیفیت می شود و شما مجبور می شوید سر ماه به دنبال جنس جدید باشید و عملا چند برابر یک جنس گران متحمل هزینه می شوید. 
نکته دیگر این که بسیاری از فروشگاه ها در فصل حراج جنس فروخته شده را حتی تعویض هم نمی کنند. 
پس هنگام خرید به این نکته توجه کنید تا متضرر نشوید.

در فصل حراج چه مقدار بخریم

بسیاری از افراد هستند زمان حراج که می شود فقط می خرند. 
چرا و به چه علت و برای چه کسی مهم نیست. تصور می کنند چون ارزان شده است پس باید بخرند. 
بسیار پیش آمده است که بسیاری از فروشگاه ها فقط نمایش حراج را اجرا می کنند. 
در حقیقت هیچ تغییری روی قیمت اجناس اعمال نشده است. 
فقط لیبل ها تغییر کرده تا شما تصور کنید این جنس شامل حراج است پس می توان آن را خرید.
دوستی دارم که بلوزی را که من در زمان غیر حراج خریداری کردم، در فصل حراج با چند هزار تومان افزایش قیمت خریداری کرد. 
تازه خوشحال هم بوده که فکر می کرده ارزان تر از من همان بلوز را خریداری کرده است. 
پس حواستان باشد که همه شکسته شدن قیمت ها واقعی نیست و گاهی یک تله است. 
بودجه خود را به صورت دقیق مشخص کنید و متناسب با بودجه تان خرید کنید تا دچار خرید های بیهوده نشوید. 
در صورتی که سایزتان جز آن دسته از سایرها است که مشتری برای آن زیاد است بهتر است در روزهای اولیه حراج برای خرید مراجعه کنید. اما اگر این طور نیست صبر کنید. 
زیرا پس از چند مدت از شروع حراج تخفیف ها بیشتر خواهد شد، به خصوص در مورد مارک های معروف این قضیه بیشتر صدق می کند. 
فصل حراج که می رسد بهترین زمان برای خرید کادوهای تولد دوستان است. 
اما با حساب و کتاب و هدفمند این کار را انجام دهید. 
می توانید برآورد کنید که تا 6 ماه آینده قرار است برای چه کسانی هدیه بخرید.
یکی یکی افراد را مجسم کنید و آنگاه به اقتضای شخصیت و علایق او از میان فروشگاه ها کادوی او را خریداری کنید. 
اما مراقب باشید اگر تولد او در بهمن ماه و وسط آن همه سرما است یک تی شرت تابستانی نخی را برای او خریداری نکنید. 
توجه داشته باشید که این جنسی را که می خواهید بخرید در فصل آینده نیز می توان مورد استفاده قرار داد یا خیر؟
برای مثال لباس های کلاسیک تابع مد نیستند و همیشه قابل استفاده هستند، اما لباس هایی که در یک فصل یا یک سال مد می شوند، برای سال های بعد قابل استفاده نیستند. 

توسعه نظام مالی در کشور در گرو ارتقاء زیر ساخت های مالی

توسعه اقتصادی یک کشور از طریق رشد واحدهای اقتصادی در هر یک از سطوح محتلف شرکت، دولت و خانوار حاصل می شود. 
این بخش ها در حین فعالیت خود ممکن است با مازاد یا کسری منابع مالی مواجه شوند. 
از این رو وجود یک سازوکار واسطی که بتواند منابع مازاد را از بخش های دارای مازاد منابع مالی دریافت و در اختیار بخش های نیازمند منابع مالی قرار دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.
نظام های مالی در کشورها با این هدف ایجاد و توسعه یافته اند و موسسات مالی، بازارها، قوانین و مقررات، فعالیت ها، مدیران پولی، تحلیلگران و تراکنش ها را شامل می شود. 
از همین رو نظام مالی هر کشور، بازارهای مالی، واسطه گرها و ابزارها و محصولات مالی را در بر می گیرد. 
توسعه نظام مالی کشورها نیازمند فراهم نمودن زیرساخت مالی برای کشورها است. 
زیرساخت مالی شامل تمامی موسسات، اطلاعات، فن آوری ها، قواعد و استانداردهایی است که واسطه گری مالی را محقق می سازد. 
عدم برخورداری از زیر ساخت مالی، محدودیت هایی را بر کشورهای در حال توسعه در زمینه ارائه خدمات اعتبار سنجی مشتریان، سپرده گذاری و پرداخت به اقشار کم برخوردار جامعه و اقتصاد تحمیل می کند. 
از سوی دیگر عدم وجود این زیر ساخت ها، نظام مالی را با ریسک هایی نیز مواجه می کند. 
برخی از زیرساخت های مالی کلیدی در بازار پولی و مالی که در کشورهای پیشرفته وجود داشته ولی در بازارهای نوظهور بعضا خلا آن مشهود است می توان موسسات رتبه بندی اعتباری (که اعتبار بانکی افراد را مشخص می کنند)، سامانه اعبارسنجی، سامانه وثایق، سامانه تسویه وجوه اوراق بهادار و سیستم های پرداخت نام برد. 
وجود این چنین سیستم ها موجب دسترسی بیشتر به منابع مالی، بهبود شفافیت اطلاعات و شاخص های راهبری شرکتی و حمایت از ثبات مالی در بازارهای مالی جهانی می شود. 
تقویت زیرساخت مالی نیازمند زمان، منابع و اراده سیاسی بوده و ایجاد چارچوب های قانونی مورد نیاز و مشارکت تمامی اعضای نظام مالی از اهمیت بالایی در استقرار آن برخوردار است. 
بازارهای مالی نقشی حیاتی در توسعه و ثبات اقتصادی برعهده دارند چرا که این بازارها سازوکار کارایی را در ارزیابی ریسک و بازده، سرمایه گذاری و سپس مدیریت و تخصیص ریسک و منابع در اقتصاد برعهده دارند. 
زیرساخت های مالی از طریق فراهم نمودن اطلاعات مورد نیاز، این مهم را تسهیل و تسریع می کنند. 
همچنین زیرساخت های مالی موجب تقویت بازارهای مالی می شوند و این بازارها باعث پشتیبانی از سرمایه گذاری ها و هزینه های مصرفی شده و در نتیجه موجبات رشد اقتصادی را فراهم می آورند. 
ایجاد زیرساخت های مالی در کشور باعث شفافیت نظام مالی خواهد شد. 
به عنوان مثال راه اندازی موسسات رتبه بندی اعتباری در بازار سرمایه کشور موجب خواهد شد تا فضای تامین مالی شفافیت و قابل اجرا شده و سرمایه گذاران در ابزار بدهی از طریق دستیابی به رتبه اعتبارسنجی مشتریان از اظهار نظر یک موسسه مستقل تخصصی در زمینه پیش بینی صلاحیت اعتباری یک نهاد، یک تعهد اعتباری، یک ورقه بدهی، اوراق بهادار یا ناشر چنین تعهداتی مطلع شوند. 
همچنین بدون برخورداری از موسسات رتبه بندی اعتباری، شرکت های تامین سرمایه نیز قادر نخواهند بود تا به بازاریابی اوراق یا تعهد پذیره نویسی به صورت اثربخش بپردازند. 
با تصویب و ابلاغ قانون بازار اوراق بهادار زمینه ایجاد و توسعه نهاد مالی متنوعی در بازار سرمایه به وجود آمده است که برخی از آن ها در مراحل بلوغ خودند و برخی دیگر نیز نیازمند رشد و توسعه بیش تر می باشند. 
ایجاد و توسعه زیرساخت های مالی مستلزم فراهم نمودن پیش نیازهایی است که برخی از آن ها عبارتند از تدوین قوانین و مقررات، نهادینه سازی و فرهنگسازی موضوع، ارتقاء سطح شفافیت و کیفیت اطلاعات موجود، ایجاد پایگاه داده های متمرکر و یکپارچه، ارتقاء سطح دانش استفاده کنندگان و دریافت دانش فنی موضوع
امید است با عزم و ارائه داخلی شاهد ایجاد زیرساخت ها و نهادهای مالی در کشور در بازارهای پول و سرمایه کشور باشیم.
هرچه نظام مالی کشور از توسعه بالاتری برخوردار باشد می تواند شاهد رشد و توسعه اقتصادی بالاتر کشور باشیم.
به عنوان مثال، با توجه نیاز موجود در کشور به پروژه های زیرساختی از یک سو و از سوی دیگر کاهش روند قیمت نفت و درآمدهای نفتی کشور و در نتیجه کسری بودجه دولت شاهد میزان پایین تملک دارایی های سرمایه ای توسط دولت در مقایسه با میزان نیاز به اجرای پروژه های عمرانی زیربنایی در کشور می باشیم. 

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی، سال دوم، شماره پنجم، اسفند 93، فروردین 94، صفحات 42 و 43 و 39
 
كلمات كليدی: اعتبارسنجی، سایت اعتبارسنجی، اعتبار بانکی افراد، اعتبار سنجی مشتریان، تعریف اعتبارسنجی، اعتبار سنجی چک، سامانه اعتبارسنجی

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.