1398/12/25 یکشنبه

شرکت کردیت اینفو

این شرکت در سال 1997 در کشور ایسلند تاسیس شده و از ابتدای تاسیس تا کنون به عنوان شرکت پیش روی این کشور در زمینه ارائه خدمات اطلاعات اعتباری در ایسلند مطرح بوده است. 

شرکت کردیت اینفو
این شرکت در سال 1997 در کشور ایسلند تاسیس شده و از ابتدای تاسیس تا کنون به عنوان شرکت پیش روی این کشور در زمینه ارائه خدمات اطلاعات اعتباری در ایسلند مطرح بوده است. 
در راستای توسعه فعالیت های این شرکت، خدماتی هم چون کمک به تصمیم گیری های اعتباری، گردآوری، پردازش و توزیع اطلاعات اعتباری مورد توجه قرار گرفته و این شرکت را به یک مرکز ایجاد و توسعه متدولوژی و نرم افزارهای اعتباری تبدیل کرده است.
ترکیب سهامداران شرکت:
  1. رینر گرتارسون: 63 درصد
  2. اسکور سافت: 30 درصد
  3. سایر: 7 درصد

ماموریت شرکت CreditInfo

CreditInfo شرکتی پیش رو در ارائه خدمات مبتنی بر اطلاعات است. 
یکی از مزیت های رقابتی شرکت، ایجاد سامانه های اعتبارسنجی به ویژه در کشورهای نوظهور است، همچنین شرکت مذکور با ارائه اطلاعات، تجزیه و تحلیل ها و سیستم های پشتیبان تصمیم، سازمان ها را در زمینه جلب، توسعه و مدیریت روابط مشتریان یاری می رساند. 

گستره فعالیت شرکت

در حال حاضر این شرکت در بیش از بیست کشور دنیا از جمله کشورهای مالت، رومانی، ایسلند، بلغارستان، قبرس، لیتوانی، چک، اسلواکی، گرجستان، یونان، قزاقستان، لیتوانی، نروژ و اوکراین با درصد سهام داری متفاوت، شعبه دارد. 

خدمات شرکت کردیت اینفو

شرکت کردیت اینفو طیف وسیعی از خدمات مختلف در زمینه اطلاعات اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی را پوشش می دهد که به طور خلاصه به آن ها اشاره می شود:

پیاده سازی پایگاه داده نکول اشخاص حقیقی و حقوقی:

با توجه به اینکه یکی از نکات قابل تمرکز توسط سامانه های اعتبارسنجی در زمینه آمار نکولی مشتریان بانکی است، این شرکت توانایی ایجاد پایگاه داده لازم در زمینه نکول اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد به گونه ای که در کم ترین زمان ممکن و با پوشش داده ای وسیع، بانک ها و سایر اعتباردهندگان قادر خواهند بود به آمار نکول متقاضیان اعتبار دسترسی داشته باشند. 
این مسئله مستلزم ساز و کارهای مشخصی در زمینه نحوه پیاده سازی و چیدمان داده ها به شکل منطقی و معنادار است تا از این طریق بتوان قابلیت گزارش گیری و استفاده بهینه از اطلاعات فراهم شود.
در همین زمینه اعمال تدابیر امنیتی برای تعیین و تعریف سطح دسترسی و حفاظت از داده ها به شکل مناسبی صورت گرفته است.

سیستم ساماندهی وصول مطالبات معوق:

هدف کلی، ایجاد و توسعه شرکت سنجش اعتبار و ارائه ابزار مدیریت ریسک اعتباری، افزایش حجم فعالیت اعتباری بانک ها و نهادهای مالی است و در آن تلاش می شود تا محدودیت های ریسک اعتباری رعایت شده و میزان نکول نیز در سطح قابل قبولی حفظ شود. 
سیستم ساماندهی مطالبات معوق، سیستمی است که به طور مکانیزه به شناسایی، اجرا و وصول مطالبات معوق در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن قبل از انجام پی گیری های حقوقی و مصادره اموال اقدام می کند. 
سیستم این امکان را برای اعتباردهنده فراهم می آورد تا بر وضعیت رفتار پرداخت اعتبار گیرنده نظارت کرده و به محض وقوع هر گوه تاخیر در پرداخت، اعتبار دهنده را مطل می کند. 

سیستم اعلام مشاهدات اعتباری:

در صورتی که اعتبار دهنده در زمان مشخصی وضعیت اعتباری مشتری خود را مشاهده کند، سیستم، اعتبار دهنده مزبور را در جریان موضوع قرار می دهد. 
بر مبنای اصول تعریف شده نحوه دسترسی به وضعیت مشتریان طبق ضوابط و شرایط خاصی صورت می گیرد که در آن حفظ حریم خصوصی و نحوه دسترسی به اطلاعات اشخاص کاملا رعایت شده است. 
یکی از مزایای اصلی این کار شناسایی پتانسیل های موجود مشتری برای اخذ اعتبار بیشتر و استفاده از امکانات فروشندگان و اعتباردهندگان است. 
از طرف دیگر اعتباردهندگان نیز موفق به شناسایی مشتریان خوش حساب و بدحساب خواهند شد.

گزارش های اعتباری:

مهم ترین محصول این شرکت تلقی می شود و شامل اطلاعات گردآوری و تلفیق شده از جانب شرکت های اعتباردهنده در مورد مشتریان است.
در این گزارش کلیه اعتبارات اخذ شده توسط مشتری به همراه سوابق پرداخت اقساط توسط وی مشخص و درج شده است. 

مدیریت ریسک اعتباری:

شرکت ها و نهادهای مالی با استفاده از این خدمت می توانند فرایند اعتباری خود را مدیریت کنند. 

امتیازدهی و رتبه بندی اعتبار:

تکنولوژی مورد استفاده سامانه های اعتبارسنجی است که با استفاده از مدل های آماری، میزان ریسک افراد محاسبه می شود. 
برای این مسئله از نرم افزارهای ویژه ای استفاده می شود. 
امتیازدهی اعتباری، در حقیقت یک مدل آماری است که در نتیجه پیاده سازی آن اعتباردهنده قادر خواهد بود ریسک اعتبار را بر اساس ویژگی های وی تعیین کند. 
به عبارت دیگر، امتیاز دهی اعتباری، احتمال آماری عدم پرداخت به موقع یک اعتبار، وام یا تعهد را تعیین می کند.  

تسریع کننده تصمیم:

با استفاده از این فرایند نحوه تصمیم گیری اعتباردهندگان در مورد نحوه اعطای اعتبار به ویژه برای بنگاه های کوچک و متوسط با سرعت بالایی صورت می گیرد. 

تسریع کننده دریافت بدهی ها:

با استفاده از این خدمت و استراتژی های مربوط به آن، مراحل دریافت بدهی های سر رسید شده کاهش می یابد. 

سامانه اعتبارسنجی:

سیستم پیچیده اعتبارسنجی، داده های دریافتی از بانک ها و نهادهای مالی را ترکیب کرده و آن ها را در شکل و قالب مفهوم دار برای تصمیم گیری صحیح تر، در اختیار خود آن ها قرار می دهد. 
از نکات قابل توجه این شرکت مزبور کشور ایران را به عنوان یکی از بازارهای هدف آینده خود قرار داده است. 

تجارت CreditInfo در ایجاد سامانه های اعتبارسنجی

همان طور که در بیانیه ماموریت این شرکت آورده شده است، ایجاد سامانه های اعتبارسنجی در کشورهای نوظهور و گسترش ابزارها و خدمات ارزش افزوده قابل ارائه از جمله مزیت های رقابتی این شرکت محسوب می شود. 
با نگاهی به تجربه این شرکت در ایجاد سامانه اعتبارسنجی در کشورهای نوظهور متوجه می شویم که شرکت دارای تجاری ارزنده ای در این حوزه است به طوری که هم اکنون این شرکت اقدام به ایجاد سامانه اعتبارسنجی در کشورهای دنیا کرده است. 
موفقیت در راه اندازی سامانه اعتبارسنجی در کشورهای نوظهور نیازمند توجه به نکات زیر است: 
  1. آگاهی مناسب از بسترهای فنی، قانونی، سیاسی و اقدام مناسب در این زمینه
  2. بهره گیری از نظرات مشاورین مختلف و استفاده بهینه از نیروهای تخصصی داخل کشور
  3. اطلاع از انتظارات، خواسته ها و شرایط داخلی کشور برای بومی سازی موفق نرم افزار 
  4. برقراری ارتباط مناسب با سیستم بانکی و شناخت مناسب از آن
  5. آموزش مناسب سیستم بانکی و انتقال استانداردهای صنعت تسهیم اطلاعات به ایشان
از این رو در این بخش تلاش بر این است تا ضمن نگاهی بر تجربه شرکت مذکور در برخی کشورهای نوظهور، جایگاه شرکت در این حوزه به دقت تبیین شود

اولین سامانه اعتبارسنجی قزاقستان

با پیشرفت تکنولوژی و کاهش هزینه های مربوطه، عمده سامانه های اعتبارسنجی به جای گسترش بسترهای فنی اعتبارسنجی در داخل، یک شرکت فنی را برای این کار انتخاب می کنند. 
در برخی موارد این شریک فنی به عنوان سهام دار اقلیت محسوب می شود، به عنوان مثال شرکت کردیت اینفو در اولین سامانه اعتبارسنجی کشور قزاقستان، به عنوان اقلیت سهام دار و یک شریک فنی محسوب می شود.
گروه کردیت اینفو، نرم افزار مورد نیاز برای فعالیت اولین سامانه اعتبارسنجی قزاقستان را فراهم آورده و یکی از سهام داران آن نیز محسوب می شود.
گروه کردیت اینفو پس از برنده شدن در مناقصه، اول پروژه مذکور را در ماه فوریه سال 2005 آغاز و پس از یک سال در ژانویه سال 2006 به اتمام رساند.
در مرحله اول، شرکت نسبت به پیاده سازی سامانه اعتبارسنجی اقدام کرد.
این شرکت علاوه بر فروش نرم افزار، سهام دار آن نیز محسوب شده و بر مدیریت کلان آن نیز نظارت می کند. 
بانک های برجسته و بزرگ قزاقستان از دیگر سهام داران این شرکت محسوب می شوند.
پروژه مذکور به سه فاز تقسیم شده و به عنوان سامانه اعتبارسنجی که اطلاعات اعتباری مثبت مشتریان حقیقی و حقوقی را برای بانک ها، شرکت های بیمه، لیزینگ و دیگر اعتباردهندگان فراهم می آورد شناخته شده است. 
از جمله فعالیت های این شرکت در پروژه مذکور به موارد زیر اشاره کرد:
  1. توسعه و پیاده سازی سیستم
  2. انتقال دانش فنی و تخصصی مورد نیاز
  3. مدیریت پروژه و رهبری مذاکرات
  4. محاسبه امتیاز اعتباری
  5. پشتیبانی های مورد نیاز

سامانه اعتبارسنجی بین المللی در اوکراین

گروه کردیت اینفو پس از برنده شدن در مناقصه، مرحله اول پروژه مذکور را در ماه فوریه سال 2006 آغاز و پس از نه ماه و در نوامبر سال 2006 به اتمام رساند.
در محله اول و در حال حاضر، شرکت در حال پیاده سازی سامانه اعتبارسنجی در این کشور است.
این شرکت در این کشور نیز مانند اولین سامانه اعتبارسنجی اوکراین علاوه بر فروش نرم افزار، سهام دار آن نیز محسوب شده و بر مدیریت کلان آن هم نظارت می کند. 
CreditInfo شرکتی پیش رو در ارائه خدماتی مبتنی بر اطلاعات است. یکی از مزیت های رقابتی شرکت، ایجاد سامانه های اعتبارسنجی به ویژه در کشورهای نوظهور است، همچنین شرکت مذکور با ارائه اطلاعات، تجزیه و تحلیل ها و سیستم های پشتیبان تصمیم، سازمان ها را در زمینه جلب، توسعه و مدییت روابط مشتریان یاری می رساند
موسسین شرکت را تمامی بانک های اوکراین که عضو انجمن بانک های اوکراین هستند تشکیل می دهند.
پروژه مذکور به سه فاز تقسیم شده و به عنوان سامانه اعتبارسنجی که اطلاعات اعتباری مثبت مشتریان حقیقی و حقوقی را برای بانک ها، شرکت های بیمه، لیزینگ ها و دیگر اعتباردهندگان فراهم می آورد شناخته شده است. 
از جمله فعالیت های این شرکت در پروژه مذکور می توان به توسعه و پیاده سازی سیستم، انتقال دانش فنی و تخصص مورد نیاز، مدیریت پروژه و رهبری مذاکرات، محاسبه امتیاز اعتباری و پشتیبانی های مورد نیاز اشاره کرد. 

سامانه اعتبارسنجی SAIS در لیتوانی

گروه کردیت اینفو پس از برنده شدن در مناقصه، مرحله اول پروژه مذکور را در ماه اکتبر سال 2003 آغاز و پس از سه ماه در نوامبر سال 2004 به اتمام رساند.
SAIS سیستمی است که در آن بانک ها، لیزینگ ها و شرکت های ارتباطی نسبت به تسهیم اطلاعات منفی خود در زمینه اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام می کنند. 
در مرحله اول، شرکت به پیاده سازی سیستم مذکور اقدام کرد و اعضای مذکور استفاده از این سیستم را پیش نیاز هر تصمیمی دانستند.
سهام داران این شرکت را نیز برخی بانک ها، لیزینگ ها و شرکت های ارتباطی تشکیل می دهند.
یازده بانک در لیتوانی فعالیت می کنند که Infobank به عنوان یکی از مشریان شرکت مذکور 95 درصد بازار بانکی را در اختیار دارد، همچنین 7 لیزینگ از مجموع 9 لیزینگ بزرگ لیتوانی جزو مشتریان این شرکت محسوب می شوند، از همین رو 95 درصد بازار اعتبار لیتوانی از محصولات شرکت استفاده می کنند. 
-بانک اطلاعات نکول مشتریان در ایسلند
مرحله اول پروژه مذکور را در ماه نوامبر سال 1996 آغاز و پس از پنج ماه به اتمام رسیده است که البته توسعه آن همچنان ادامه دارد. 
بانک اطلاعات نکول مشتریان، سیستمی است که در آن بانک های تجاری، تمامی لیزینگ ها، تمامی اعتباردهندگان و فروشندگان محصولات و خدمات از خدمات آن استفاده می کنند. 
ایجاد سامانه های اعتبارسنجی در کشورهای نوظهور و گسترش ابزارها و خدمات ارزش افزوده قابل ارائه از جمله مزیت های رقابتی این شرکت محسوب می شود. با نگاهی به تجربه این شرکت در ایجاد سامانه اعتبارسنجی در کشورهای نوظهور متوجه می شویم که شرکت دارای تجارب ارزنده ای در این حوزه است.
هر گونه پذیرش یا رد درخواست اعطای اعتبار در ایسلند منوط به بررسی وضعیت متقاضی در بانک اطلاعات مذکور است. 
بازار ایسلند از نظر عددی بازار کوچکی است اما از تقاضای رو به رشدی برخوردار است، از همین رو تجربه ارزشمندی بود است، چرا که آزمودن هر گونه ابزار جدید در چنین بازاری به راحتی و بدون تحمل هزینه های اضافی میسر است . 
گروه کردیت اینفو از روش منحصر به فردی در تبادل داده ها در ایسلند استفاده می کند که به صورت تبادل داده ها بر اساس استعلام و بر اساس رضایت نامه مشتری است. 
از جمله فعالیت های این شرکت در پروژه مذکور می توان به ارائه ایده پروژه، توسعه و پیاده سازی سیستم، انتقال دانش فنی و تخصصی مورد نیاز، مدیریت پروژه و رهبری مداکرات، محاسبه امتیاز اعتباری، پشتیبانی های مورد نیاز و مدیریت سامانه اعتبارسنجی اشاره کرد. 

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، شماره چهارم ، تیر 1392 ، صفحات 11 و 12 و 13
كلمات كليدی: اعتبارسنجی، سامانه اعتبارسنجی، کردیت اینفو، شرکت کردیت اینفو، اعتبار من، سامانه اعتبار من

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.