مشتریان حقیقی
مشتریان حقوقی
دریافت گزارش اعتبارسنجی
این شرکتهای اعتبارسنجی ابتدا دفاتر تحقیقاتی محلی و منطقه بودند و به جمع آوری اطلاعات سابقه کاری افراد، وضعیت تاهل، سن، قومیت، مذهب و مشخصات شخصیتی میپرداختند. این دفاتر اطلاعات گردآوری شده را به بانکها و موسسات میفروختند تا این ارگانها بتوانند میزان ریسک و شایستگی فرد را در دریافت تسهیلات مورد ارزیابی قرار دهند.
ادامه مطلب
استفاده از کارت اعتباری به این مفهوم است که شما در یک ماه به چه اندازه از اعتبار خود استفاده می کنید. معمولا در محاسبات امتیاز اعتباری میزان استفاده شما از کارت اعتباری در نظر گرفته می شود. در واقع میزان مانده کلیه کارت های اعتباری فعال شما بر کل اعتبار کارت های فعال تقسیم شده و درصدی که ایجاد خواهد شد در مدل استفاده می شود. این درصد معمولا با ریسک اعتباری همبستگی دارد. به این صورت که اگر استفاده شما از مجموع کارت های اعتباری بالا باشد آنگاه شما امتیاز اعتباری پایین تری نیز خواهید داشت.
مجموعه انجام کسب و کار از سال 2003 از سوی بانک جهانی به صورت منظم منتشر می شود. این گزارش از چندین منظر به صورت کمی کشورها را مورد ارزیابی قرار داده و در نهایت کشورها را رتبه بندی می کنند. از منظر بانک جهانی هر کشوری بتواند ساختارهای قانونی خود را تعدیل کند و مقررات آسان تری را اعمال کند، موانع کمتری در ایجاد و شکل گیری کسب و کار ها در آن کشور ها وجود دارد.
ارزیابی اعتباری از چند منظر قابل بحث می باشد. برخی از منظرها دارای کارکردهایی در بازار سرمایه و برخی دیگر نیز دارای کارکردهایی در بازار پول و اعتبار می باشد
پیش بینی می شود یکی از مهم ترین مولفه ها و ابزارها برای توسعه و افزایش بهره وری و کاریی صنعت بانکداری و بازارهای مالی در جهان امروز، تمرکز و سرمایه گذاری بر روی توسعه گزارشگری اعتباری و سابقه اعتباری شهروندان باشد.
اهمیت یک سیستم قانونی مناسب که از آن به قانون مبادلات امن یاد می شود و همچنین یک سامانه ثبت برای وثایق، نقطه کانونی اصلاحات قوانین در دو دهه اخیر در سازمان های بین المللی بوده است. تلاش ها برای مدرن سازی سیستم ثبت وثایق و همچنین اصلاحات قانونی توسط نهاد های بین المللی از 1990 در اروپای مرکزی و شرقی آغاز شد.
گزارش دهی اعتباری زمینه افزایش تسهیلات به بخش خصوصی را فراهم می نماید. البته گزارش دهی اعتباری درسطوح متفاوتی تاثیر گذار است. هر چه اطلاعات ارائه شده در گزارش اعتباری تفصیلی تر و کامل تر باشد کارایی گزارش افزایش می یابد. منظوراز تفصیلی بودن گزارش عبارت است از گزارشی که همه ابعاد عملکردی مشتری یا وام گیرنده را در بر می گیرد. هم اطلاعات منفی هم اطلاعات مثبت را داشته باشد و همچنین هم اطلاعات بانکی و هم اطلاعات غیر بانکی را در نظر میگیرد.
شاید باور این مسئله بسیار سخت باشد که «درجهان نیمی از افراد در سن اشتغال فاقد حساب بانکی هستند. » اما این مسئله کاملا واقعیت دارد. تصویر مقابل نقشه ی کاملی از وضعیت حساب های بانکی را در مناطق مختلف جهان ترسیم می نماید.
خدمات مانیتورینگ در حقیقت نظارت برمشتری در زمینه تغییرات صورت پذیرفته دراطلاعات اعتباری و استعلا م های وی می باشد. در واقع استعلام از سامانه اعتبارسنجی در حال حاضر در هنگام مراجعه مشتری به شعبه صورت می پذیرد و امکان استعلام مستمر وضعیت اعتباری مشتری به منظور بررسی تغییرات اطلاعات اعتباری وی میسر نیست.