1398/12/25 یکشنبه
مطالب محبوب

چگونه برای خرید خودرو برنامه ریزی کنیم؟

هنگامی که قصد خرید کالایی را دارید شاید در آن لحظه تنوع موجود در جنس، رنگ و دیگر خصوصیات ظاهری، کاربرد و بسیاری نکات دیگر راجع به آن را مدنظر قرار نداده ولی پس از مراجعه به فروشگاه ها و مراکز خرید مربوطه به یک باره با انبوه متنوعی از آن کالا مواجه می شوید که ممکن است تصمیم گیری شما را سخت کرده و یا با توجه به محدودیت زمانی باقی مانده و شلوغی خیابان ها در روزهای پایانی سال، مجبور به انتخابی عجولانه شوید که در نهایت منجر به پشیمانی شود. 

چگونه برای خرید خودرو برنامه ریزی کنیم؟

بایدها و نبایدهای خرید خودرو

هنگامی که قصد خرید کالایی را دارید شاید در آن لحظه تنوع موجود در جنس، رنگ و دیگر خصوصیات ظاهری، کاربرد و بسیاری نکات دیگر راجع به آن را مدنظر قرار نداده ولی پس از مراجعه به فروشگاه ها و مراکز خرید مربوطه به یک باره با انبوه متنوعی از آن کالا مواجه می شوید که ممکن است تصمیم گیری شما را سخت کرده و یا با توجه به محدودیت زمانی باقی مانده و شلوغی خیابان ها در روزهای پایانی سال، مجبور به انتخابی عجولانه شوید که در نهایت منجر به پشیمانی شود. 
یکی از خریدهایی که نزدیک عید صورت می گیرد و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است خرید اتومبیل می باشد. 
با توجه به تقاضای زیاد برای خرید که دلیل عمده آن می تواند مسافرت در تعطیلات نوروزی باشد، قیمت های بازاری خودرو نیز افزایش می یابد. 
کاهش عرضه خودرو، طبیعتا افزایش تقاضا برای این کالای پرطرفدار را در پی دارد. 
که نهایتا منجر به افزایش قیمت ها به صورت صعودی خواهد شد. 
از سویی دیگر وقتی ارزش یک کالا در سطح بازار خرید و فروش زیاد می شود، مشتاقان فروش آن بیشتر می شوند. درست مانند طلا، سکه و ارز.
هر زمان که قیمت این ها رو به افزایش باشد، میل به فروش شان نیز بیشتر است. 
اگرچه بسیاری از کارشناسان، خودرو را یک کالای سرمایه ای تلقی نمی کنند، اما در شرایطی که قیمت آن هر سال 30 درصد اضافه می شود، شاید بتوان اندکی تغییر در این نظر اعمال کرد. 
به طور کلی اگر شخصی دقیقا بر سر این دو راهی مانده بود که الان وقت خرید است یا فروش می توان پاسخش را این گونه داد که در شرایط فعلی خرید خودرو منطقی تر از فروش آن است. 
اگر می خواهید برای سفرهای عید خورویی دست و پا کنید، همین یکی دو ماهه کاری انجام دهید. خرید را به شب عید نکشانید. 
در مقابل اگر قصد فروش خودروی شخصی به هر دلیل را دارید، بهمن و اسفند بهترین زمان برای فروش خودرو است. 
اما با همه این ها هنوز هم نمی توان بازار آینده را به خوبی پیش بینی کرد. 
هنوز هم برخی مدل ها به صورت رسمی و دولتی قیمت گذاری نشده اند.
به گفته یکی از کارشناسان، معمولا از ابتدای فروردین هر سال تا اواخر اردیبهشت ماه بازار خودرو وارد رکود شده و بیشتر مراجعه کنندگان به بازار فروشنده هستند. 
پس از این دوره رونق بازار از ابتدای فصل تابستان آغاز و تا اواخر این فصل ادامه دارد. 
در این مدت با توجه به آغاز سفرهای تابستانی بیشتر مراجعان به بازار خودرو خریدار هستند. 
پس از آن از ابتدای مهرماه با پایان یافتن سفرهای تابستانی بازار دوباره وارد رکود شده و برخی مصرف کنندگان خودروهای خود را برای فروش عرضه می کنند. 
از اواخر آذرماه دوره رونق بازار خودرو مجددا آغاز می شود. 
رونق بازار در بهمن ماه به اوج خود رسیده و از 15 اسفند تا تعطیلات نوروزی دوره طلایی فروش خودرو است. 
بازار خودرو پس از پشت سر گذاشتن فصل خرید خود یعنی از اواسط بهمن تا اسفند ماه، در فروردین ماه به رکود وارد شده است و در فروردین ماه به رکود وارد شده است و در فروردین تقاضای زیادی برای خرید و فروش وجود ندارد. 
چرا که کسانی که قصد خرید خودرو را داشته اند تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی خرید خود را انجام داده اند.
سه موقع از سال فصل خرید خودرو است که مشتریان و خودروسازان برنامه ریزی خود را در این سه مقطع انجام می دهند. 
اواسط خرداد، شهریور و اسفند پیک خرید و فروش خودرو در ایران است. 
با توجه به اینکه برای هر نوع خریدی از قبل برنامه ریزی لازم است لذا اگر از قبل برنامه ریزی درست صورت نگیرد قطعا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. 
بنابراین با یک برنامه ریزی به موقع و صحیح می توان یک خرید مناسب و به صرفه انجام داد. 
در اینجا سعی شده تا با ارائه برخی راهنمایی ها و پیشنهادات در ارتباط با خرید از جمله خرید اتومبیل، با یک برنامه ریزی و مدیریت به موقع ضرر و زیان ناشی از خرید اشتباه را به حداقل برسانیم.
نکته اساسی که در هنگام خرید خودرو وجود دارد این است که همواده یادتان باشد که شما قرار است پول دهید و دست بالا از آن شما است.
هزاران هزار فرصت و امکان خرید در اختیار شما است و فروشنده به شما نیاز دارد نه شما به فروشنده. 
همچنین مدیریت خرید را خودتان برعهده داشته باشد. 
اجازه ندهید فروشنده شما را بفریبد که شما باید حتما این اتومبیل را بخرید. 
هنگامی که در نمایشگاه هستید، وظیفه فروشنده این است که شما را با اتومبیل به منزل برساند. 
نه تنها آن ها می کوشند شما را قانع به خرید اتومبیل شان کنند، بلکه می کوشند با تغییر تصمیم شما، باعث شوند شما اتومبیل گران تری بخرید. 
به هیچ عنوان در رودربایستی آن را هدر ندهید. 
حواستان باشد اگر به عنوان خریدار اشتیاق نشان دهید، مطمئن باشید که قافیه را به فروشنده باخته اید. 
ممکن است، اتومبیلی پیدا کنید که کاملا مطابق با خواست ها و انتظارات شما باشد. از خودتان هیجان نشان ندهید. 
با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید سعی کنید فهرستی از قیمت ماشین ها را تهیه کرده و سپس سایر ویژگی هایی که می خواهید خودرو مورد علاقه تان داشته باشد را در نظر بگیرید. 
البته این ویژگی ها در مورد خودرو صفر و دست دوم کاملا متفاوت خواهد بود. 
اگر هدفتان از خرید خودرو کوتاه مدت است پیشنهاد می گردد خودرو دست دوم خریداری کنید چرا که اگر خودرو دست دوم خریداری کنید چرا که اگر خودرو صفر بخرید و بعد از مدت زمان کوتاهی قصد فروش آن را داشته باشید قطعا ضرر خواهیدکرد. 
پس با توجه به بودجه و نیازتان برنامه ریزی کنید. 
عجول بودن هنگام خرید سبب می شود که سودهای سرسام آوری را نصیب نمایشگاه داران و دلالان کند. واقع بین باشید. 
اصرار بی مورد هم می تواند قصد شما را برای فروشنده آشکار کند. 
پس حتی اگر تصمیمتان را گرفتید، مکث کرده و اتومبیل های دیگر را هم ببینید.
گاهی اوقات ساده ترین مسائل ممکن است مسیر خرید را عوض کند. 
پس حواستان به همه چیز باشد. 
یکی از ابزار ممتعارف فروشندگان این است که سعی می کنند اطلاعات شخصی مشتری شان را به دست بیاورید تا راحت تر بتوانند با استفاده از تکنیک های معینی جنس خود را به او بفروشند. 
پس تا آنجا که ممکن است اطلاعات کمتری درباره خودتان و وضعیت مالی و شغلی، به فروشنده بدهید. 
به آن ها نگویید که امروز قصد خرید دارید تا ندارید. 
نگذارید آن ها بدانند شما فورا به یک اتومبیل نیاز دارید، آنگاه کار شما سخت خواهد بود. به طور سعی کنید:
از هر کجا که می توانید و دسترسی دارید آگهی فروش اتومبیل پیدا کنید. از آگهی نمایندگی ها در روزنامه تا آگهی های شخصی چاپ شده و آنلاین. 
این گونه می توانید از اتومبیل های فروشی در شهر خود با خبر شوید. اغلب نمایندگی ها، اتومبیل ها را پیش فروش می کنند که معمولا گران تر هستند و گارانتی محدودتری دارند. 
لیستی از ویژگی هایی که می خواهید اتومبیل مورد نظرتان داشته باشد بنویسید. تهیه این لیست کمک زیادی به شما در انتخابتان خواهد کرد. 
حتما قبل از اینکه وارد فروشگاه یا نمایندگی شوید، اطلاعات کامل و جامعی درباره اتومبیل مورد نظر و مشخصه ها و ویژگی های آن به دست آورید. 
قرار نیست شما در فروشگاه تصمیم بگیرید، چه نوع اتومبیلی قرار است، بخرید. این تصمیمی است که باید قبل از اینکه پایتان را به نمایشگاه بگذارید، گرفته باشید. 
اگر قصد دارید از طریق مراکز متمرکز فروش خودروهای دست دوم، نمایشگاه ها، یا دلال های خودرو، ماشین بخرید، بهتر است قبل از هر کاری سری به سایت های اینترنتی مربوط به اطلاعات خودرو بنید و از حدود قیمت خودروی مورد نظر مطلع شوید. 
متخصصان خودرو بر این باورند که هر خودرو به طور میانگین سالانه 15000 کیلومتر کار میکند. 
بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی مورد نظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است. 
حتما دقت داشته باشید که شماره موتور و شماره شاسی با شماره های مندرج بر روی کارت خودرو یکسان باشد. 
پس از حصول اطمینان از این موضوع، بهتر است خودرو را همراه با فروشنده در شایط مختلف جاده ای مورد تست رانندگی قرار دهید. 
هنگام رانندگی دقت داشته باشید که فرمان خودرو مستقیم باشد و به سمت چپ یا راست متمایل نشود و در ادامه: 
اگر می خواهید اتومبیل دست دوم بخرید، حتما باید فردی آشنا با مکانیک اتومبیل را با خودتان ببرید. حتی می توانید از یک مکانیک بخواهید که با شما بیاید.
با فروشنده اتومبیل انتخابی تان قرار ملاقات بگذارید و دستانی که در این زمینه متخصص هستند را همراه خود ببرید. از هر چیری یادداشت برداری کنید. 
از فروشنده سوال بپرسید تا گرفتار ماشین بنجل نشوید. سوالاتی مثل، کیلومتر مصرفی ماشین، صاحبان قبلی اتومبیل و همچنین تصادفات و صدماتی که به اتومبیل وارد شده است. 
و اگر فروشنده با شما صادق نیست از اهل فن برای یافتن پاسخ به سوالات کمک بگیرید.
به همه جای اتومبیل به صورت عمومی فشار زیادی وارد کنید در حالت طبیعی باید ماشین به شکل اولیه خود بازگردد اما اگر ماشین شروع به لرزیدن کرد نشانگر آن است که سیستم تعلیق اتومبیل نیاز به تعمیر دارد. 
برق ماشین را به دقت بررسی کنید چراغ ها، راهنماها، بوق. ... و آب پاش ها، اگر فروشنده به شما گفت با این قیمتی که می فروشد ضبط و چیزهای دیگری روی ماشین نصب شده است آن ها را نیز بررسی کنید. 
به کیلومترشمار نگاه کنید و ببینید که کیلومتر نسب شده با ظاهر ماشین مطابقت می کند راننده معمولا در سال 12 هزار کیلومتر ماشین می راند اما اتومبیلی که در خدمت شرکت است در سال 40 هزار کیلومتر راه می پیماید باید ظاهر اتومبیل با کیلومتر ثبت شده فرقی نکند زیرا هر کسی می تواند کیلومتر شما را دستکاری کند. 
موتور را بررسی کنید تا هرگونه علام تعمیری را در آن بیابید این علامات عبارتند از: 
روغن کاری جدید یا لحیم و حتی تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور. معمولا کثیف و به هم ریخته بودن موتور، نشان دهنده عدم سرویس مناسب خودرو در زمان بندی های خاص است. 
البته دقت داشته باشید که گاهی اوقات تمیز و مرتب بودن بیش از حد نیز می تواند اشکال داشته باشد، زیرا در این حالت این احتمال نیز وجود دارد به منظرور پنهان نمودن اشکالات چنین تمیزکاری صورت گرفته باشد. 
قبل از روشن کردن موتور، روغن آن را چک کنید تا میزان آن اندازه باشد و رنگ ان نیز تغییر نکرده باشد. 
اگر مقدار روغن، کم یا رنگ آن سیاه بود، از فروشنده بپرسید آخرین بار چه زمانی این ماشین سرویس شده است. 
آن چه که در خرید خودرو دست دوم از اهمیت زیادی برخوردار است، بررسی عدم وجود آثار تصادفات در خودروست. 
بهتر است خودرو را از هر زاویه ای مورد بررسی قرار دهید، اگر درب ها با چارچوب موازی نبودند قطعا این خودرو سابقه تصادف داشته است. 
سعی کنید تا یکنواختی های رنگی را روی بدنه اتومبیل پیدا کنید.
در مورد بخش هایی از بدنه خودرو که موج رنگ در آن قیمت ها به چشم می خورد، باید گفت که در این بخش ها تصادف رخ داده و با صافکاری و نقاشی برطرف شده است. 
از آنجا که در مرحله صافکاری و نقاشی از بتونه استفاده می شود، بهتر است با استفاده از یک آهنربا نیز وجود بتونه را در همه جای بدنه خودرو چک کنید. 
در صورتی که آهنربا در قسمت هایی از بدنه خودرو، به بدنه نچسبد، آن قسمت صافکاری شده است و حاکی از وقوع تصادف قبلی در آن نقطه است. 
باید توجه داشته باشید که همه این بررسی ها زمانی باید انجام شود که خودرو خیس نباشد، زیرا روی خودروی خیس نمی توان مشکلات را پیدا کرد.
مکانیک همراه شما می تواند اطاعات فروشنده را تایید کند. اگر متاهل هستید، حتما همسرتان را با خود ببرید و اگر مجرد هستید، حتما با چند نفر از دوستانتان به نمایشگاه بروید. 
وقتی فردی تنها است، راحت تر تح تاثیر القائات فروشنده قرار می گیرد. به همراه بردن چند نفر، اعتماد به نفس شما ار افزایش می دهد. 
به هیچ عنوان در معاینه اتومبیل تعارف نکنید. تا آنجاه امکان دارد از همه جزئیات و نقص و قوت های اتومبیل بیشتر اطلاعات جمع کنید. همان جلسه ای که اتومبیل را می بینید تصمیم به خرید آن نگیرید. 
چند روز یا چند ساعت وقت بگیرید، مشورت کنید و سپس تصمیمتان را بگیرید. 
در سرعت زیاد (50 کیلومتر در ساعت) دست خود را از روی فرمان بردارید اگر ماشین لرزید و یا به این سمت و آن سمن کشیده شد یا از خط مستقیم خارج شد فرمان ها نیاز به میزان شدن و تعمیر دارند. 
باطری را بررسی کنید یعنی ابتدا چند دقیقه روشن کنید و ببینید که بعد از آن موتور به راحتی روشن می شود. 
سپس فرمان را در سرازیری که شیب آن تند و پر پیچ و خم باشد امتحان کنید و ببینید که صدایی از آن خارج نمی شود سپس ماشین باید در مسیر مستقیم به سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند. 
ماشین را امتحان کنید. آیا در آن راحتید؟ به آزاد راه بروید، صفر تا صد آن را امتحان کنید تا ببینید قدرت اتومبیل چقدر است. نیش ترمز بزنید ببینید خوب عمل می کند. 
تمام چراغ ها، چراغ ترمز، نور بالا، نور پایین، چراغ خطر، مه شکن، راهنماها، برف پاک کن، رادیو، بخاری، کولر و پنکه را روشن کنید و از دوست تان بخواهید چراغ ها را کنترل کند . 
درها، پنجره ها و بوق را امتحان کنید. به لاستیک اتومبیل دقت کنید چون لاستیک نو چند صد هزار تومانی خرج دارد. 
اگر فروشنده ای می خواهد سریع معاملع را ختم کند، بهتر است از او دوری کنید. معلوم نیست چه ماشینی را می خواهد قالب شما کند، اما در اینکه می خواهد جیب شما را خالی کند شکی نیست.
شماره شناسایی اتومبیل را با شماره روی داشبورد یا زیر کاپوت یا کنار در و نیز برگه صورت معامله مطابقت دهید.
عدم تطابق شماره نشان دهنده دزدی بودن قطعات و یا خود اتومبیل می باشد. 

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال دوم ، شماره پنجم ، اسفند 93 فروردین 94 ، صفحات 46 و 47 و 48
 
كلمات كليدی: خرید خودرو، وام خرید خودرو، پیش خرید خودرو، خرید خودرو دست دوم، ماشین دست دوم قسطی، خرید خودرو صفر، سامانه اعتبارسنجی، اعتبارسنجی

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.