سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ از هر حقه و ترفندی برای ترغیب مشتری ها برای خرید بیشتر و بیشتر استفاده میکنند. ما دست آن ها را برای شما رو می کنیم.
اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، از آن جایی که نیازها و اولویت ها متفاوت است هیچ گاه نمی توان بودجه از پیش تعیین شده را برای خرید مواد غذایی در نظر گرفت.
اما در بسیاری موارد هنگامی که افراد وارد یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی با رنگ و لعاب چشم گیر می شوند این شکم آن هاست که در مورد میزان هزینه و بودجه برای خرید تصمیم گیری می کند.
در نهایت با دستانی پر از مواد غذایی (که بسیاری از آن ها غیر ضروری هستند) و جیبی خالی فروشگاه را ترک می کنند.
البته تمام تقصیر متوجه مشتریان نیست، مطالعات نشان می دهد میزان افرادی که با حضور در فروشگاه های بزرگ بیش از حد خرید می کنند بسیار زیاد است و علاوه بر این فروشگاه ها نیز طوری طراحی شده اند که جیب شما را خالی کنند.
برخی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای پا را فراتر گذاشته و طراحان دکوراسیون و طراحان نور را برای به دام انداختن مشتریان استخدام می کنند.
برای این که در خریدهای بعدی خود در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکت ها دیگر در دام خرید گرفتار نشوید راه کارهای زیر را در نظر بگیرید.
هنگام خرید از هدفون استفاده کنید
مطالعات نشان می دهد که بسیاری از سوپر مارکت ها از موزیک هایی با ضرب آهنگ آرام در محیط استفاده می کنند.
این کار به طور غیر مستقیم بر ضمیر ناخودآگاه مشتریان تاثیر گذاشته و سرعت حرکت آن ها را کندتر می کند.
به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید از هدفون و یک موسیقی با ضرب تند استفاده کرده تا سریع تر از قفسه ها عبور کنید و خریدهای ضروری را انجام دهید.
به جای ترولی از سبد خرید استفاده کنید
فروشگاه های بزرگ می دانند که مشتریان به چنین ترولی های بزرگی (کالسکه خرید) برای خرید احتیاج ندارند. اما وجود آن ها بی دلیل نیست!
ذهن شما به طور ناخودآگاه می خواهد که این فضای بزرگ و خالی را پر کند. در فروشگاه ها به جای ترولی ها، سبدهای دستی را انتخاب کنید که فضای به نسبت کمتری دارند.
علاوه بر فضای کم از آن جایی که با سنگین شدن سبدها دست مشتریان خسته می شود، خریداران ترجیح میدهند اقلام اضافی را به قفسه ها برگردانند.
قبل از خرید، غذا بخورید
تقریبا تمام قسمت های فروشگاه های بزرگ طوری طراحی شده اند که شما را گرسنه کنند. از بخش نانوایی که بوی نان تازه را در فضای فروشگاه پخش می کند گرفته تا مواد غذایی خوراکی که زیر نور خاصی که برای آن ها در نظر گرفته شده خوشمزه تر به نظر می رسند، همه دست به دست هم داده تا حس گرسنگی را در شما تشدید کنند و باعث شوند بیشتر و بیشتر خرید کنید.
از ابتدای ردیف قفسه ها به سرعت عبور کنید
جالب است که در ابتدا به قصد خرید یک ظرف ماست وارد فروشگاه می شوید و در آخر علاوه بر ماست چند بسته پاستیل و دو بسته بزرگ شکلات نیز خریداری می کنید.
دلیل این اتفاق این است که این اقلام در ابتدای ردیف قفسه ها و درست در جلوی دید شما قرار گرفته اند و به همین ترتیب باعث می شود که چیزهایی را خریداری کنید که به هیچ وجه قصد خریدشان را نداشته اید.
بنابراین بهتر است روی لیستی که از قبل تهیه کرده اید تمرکز کنید.
میوه ها و سبزیجات را قبل از خرید بو کنید
بهترین روش برای خرید 2 کیلو سیب در فروشگاه های بزرگ انتخاب براق ترین و خوش فرم ترین ها نیست.
سوپرمارکت ها رو طول روز چندین بار میوه ها و سبزیجات خود را مرطوب کرده و به زور دقیق زیر نورهای طراحی شده قرار می دهند تا نظر شما را جلب کنند.
بهترین راه برای اثبات سالم بودن و رسیده بودن میوه ها، بوییدن آن ها است.
مرکبات، آناناس و دیگر میوه ها زمانی بهترین گزینه هستند که هنگام بو کردن آن ها بهترین رایحه مربوط به خود را داشته باشند.
ردیف پایین قفسه ها را نیز چک کنید
فروشگاه های بزرگ معمولا برندهای مطرح و خاص خود را در ردیف های میانی قفسه ها و در سطح چشم مشتریان قرار می دهند.
اجناسی که تخفیف دارند و یا برندهایی با قیمت کمتر هستند معمولا از دید مشتری مخفی نگه داشته می شوند.
بنابراین هنگام خرید حواستان به ردیف های پایینی که دور از دسترس هستند نیز باشد.
مراقب اقلام اطراف صندوق هنگام خروج باشید
در برخی موارد به دلیل کم بودن صندوق ها، صف های طولانی برای خروج از فروشگاه تشکیل می شود.
فروشندگان نیز از این فرصت نهایت استفاده را برده و برخی از اقلام کوچک و خرد خود را در اطراف و نزدیک به صندوق خرید قرار می دهند.
مشتریانی که در صف انتظار هستند نیز ممکن است ناخواسته بسیاری از اقلام خرد و به نظر کوچک را به سبد خود اضافه می کنند.
ترفندهای سوپرمارکت و فروشگاه های بزرگ برای به دام انداختن
با ترفندها و حقه هایی که سوپر مارکت ها و مراکز خرید بزرگ برای ترغیب شما به خرید ناخواسته و بیشتر استفاده می کنند آشنا شوید.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید یک جنس و یا وسیله ای خاص به یکی از فروشگاه ها و سوپر مارکت های بزرگ شهر که روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود رفته باشند و در نهایت با حجم زیادی از خریدهای غیر ضروری که از قبل قصد خرید آن ها را برای خود نداشته بودید در صف صندوق مواجه می شوید.
مطالعات نشان می دهد فروشندگان و مدیران فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای از حقه هایی برای مجاب کردن شما برای خرید های بیشتر و غیر ضروری استفاده می کنند. که در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم.
1. تروهای بزرگ خرید
طبق آمار مقدار خرید ما در فروشگاه های بزرگ با اندازه سبد خرید ما رابطه مستقیم دارد. با داشتن سبد خرید بزرگتر احتمال این که 37 درصد بیشتر خرید کنید وجود دارد.
در بعضی مواقع نیز در نگاه اول شاید یک فروشگاه بسیار برای بچه ها جالب باشد. اما مشتریانی که به همراه کودکان به فروشگاه می روند به طور میانگین 30 درصد وقت بیشتری را در فروشگاه سپری می کنند.
2. موسیقی نوستالژیک
شنیدن برخی موسیقی ها که هنگام خرید در پس زمینه شنیده می شود حس نوستالژیک را برای افراد به همراه خواهد داشت.
به بیانی دیگر این موسیقی ها ما را به دورانی که زندگی ساده تر و بی دغدغه تر بود می برند و نتیجه این امر طبق آمار این است که افراد 17 درصد بیشتر خرید می کنند!
به طور کلی پخش موسیقی خود نوعی محرک برای خرید به حساب می آید.
3. دام سایز لباس
شاید این مسئله برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید لباس به فروشگاهی مراجعه کنید و با دیدن یک لباس و اندازه آن بدون آن که آن را امتحان کرده باشید اقدام به خرید آن کنید.
بسیاری از فروشگاه ها سایز لباس را بزرگ تر می گیرند تا ما تصور کنیم که میتوانیم سایز کوچکتری بپوشیم. برای مثال ممکن است در سه فروشگاه متفاوت یک شلوار مردانه با سایز 36 با اندازه های واقعی 38 ، 39 و یا حتی 40 عرضه شود.
4. جادوی آینه
این طور به نظر می رسد که آینه های اتاق های تعویض و تست لباس در فروشگاه ها همیشه حقیقت را به شما نمی گویند.
بازی با نور یکی از این حقه هاست. در بسیاری از این اتاق ها از نور با طیف رنگی خاص استفاده می شود که شما را شاداب تر و پوست شما را در برخی مواقع برنزه تر نشان می دهد.
در این صورت احتمال این که در نهایت با خرید لباسی که آن را امتحان کرده اید از فروشگاه خارج شوید بسیار زیاد است.
5. سرعت گیرهای خرید
بسیاری از فروشگاه های بزرگ نحوه حرکت شما در بین ردیف های فروشگاه را زیر نظر گرفته و با مطالعه آن ها نوع چیدمان و اولویت اجناس خود را طوری طراحی می کنند که شما بیشترین میزان وقت ممکن را در داخل فروشگاه سپری کنید و مجاب شوید طوری حرکت کنید که سرعت رسیدن شما به بخش مورد نظرتان کم شود.
6. نمونه های مجانی
تصور کنید که در حال حرکت در بخش مواد شوینده و بهداشتی در یک فروشگاه هستید و قصد خرید از آن بخش را دارید.
ناگهان با افرادی مواجه می شوید که نمونه های مجانی از یک محصول غذایی را به شما پیشنهاد می کنند.
تنها کافیست تکه مجانی را امتحان کنید تا مغز شما به سمت مواد غذایی متمایل شود.
مطالعات نشان می دهد 45 درصد افرادی که پیشنهاد امتحان کردن نمونه های مجانی را می پذیرند ناخودآگاه به سمت خرید مواد غذایی می روند که ممکن است از اول به آن احتیاج نداشته باشند.
چهار روش فروشگاه های بزرگ برای این که مشتریان بیشتر پول می دهند
فروشگاه های بزرگ و سوپر مارکت ها اساسا به خاطر زرق و برقی که دارند و تنوع محصولات برای مشتریان و خریداران وسوسه ای بزرگ به شمار می آیند.
به گزارش بانکی دان آی آر، این روزها استقبال از فروشگاه های بزرگ که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن ها پیدا میشود، به شدت رو به گسترش است و مردم ترجیح می دهند به جای این که برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به مغازه های مختلف و بعضا دور از هم بروند، همه آن ها را از یک جا تهیه کنند.
اما با وجود این که این فروشگاه ها به آرامش خریداران در خرید و البته صرفه جویی در وقت کمک می کنند، ضررهایی هم دارند که یکی از آن ها خرج کردن بیش از اندازه پول است.
صاحبان چنین فروشگاه هایی از این فرصت استفاده می کنند و با ترفندهایی خریداران را مجبور به خرج کردن پول بیشتر می کنند.
1. تشویق به استفاده از چرخ دستی
چرخ دستی وسیله ای است که به وفور در فروشگاه های بزرگ یافت می شود و به راحتی هم قابل دسترسی است.
اندازه این چرخ دستی ها طوری است که انگار هرچه در آن میریزید، پر نمی شوند! و از طرفی هم در بسیاری از فروشگاه های بزرگ خود فروشندگان، مشتری ها را به استفاده از این چرخ دستی ها تشویق می کنند.
از چرخ دستی استفاده کردن خیلی خوب است و کمک بزرگی برای خریدار محسوب می شود، به شرطی که خود را ملزم به پر کردن آن نکنید و صرفا هرچه نیاز دارید، درون آن بگذارید.
2. میوه ها و سبزی های آماده
زندگی ماشینی، کمبود وقت، شاغل بودن خانم ها و دلایلی از این دست باعث می شود تا خیلی ها از دیدن میوه هایی که به زیبایی به قطعات مساوی تقسیم شده اند و سبزی هایی که شسته و تمیز بسته بندی شده اند، چشم هر بیننده ای را بنوازد و خیلی ها را وسوسه به خریدنشان کند.
همان میوه ها و سبزی ها را می توان با قیمت پایین تر از میوه فروشی ها و حتی پایین تر از آن از میادین میوه و تره بار خرید، تنها به شرطی این که اراده ای برای شستن آن ها وجود داشته باشد!
3. کالاهای نزدیک به صندوق پردخت
صندوق های پرداخت در فروشگاه های بزرگ معمولا شلوغ هستند و اغلب خریداران مجبور می شوند برای پرداخت هزینه خریدهای خود در صف بایستند.
صاحبان فروشگاه های بزرگ هم مسلما از چنین فرصتی نمی گذرند و با چیدن انواع و اقسام کالاهای ریز و به ظاهر ارزان قیمت در کنار کانترهای پرداخت، مشتریان را وسوسه به خرید کردن می کنند.
4. عوض کردن جای کالای مختلف
در بعضی از فروشگاه ها سیاست به شکلی است که هر چند وقت یک بار جای کالاهای مختلف با هم عوض می شود.
به این ترتیب مشتریان برای پیدا کردن کالای مورد نظر خود مجبورند کمی بگردند و همین گشت و گذار باعث می شود که سایر کالاها را هم ببینند و خیلی ها حتی اگر نیاز هم نداشته باشند می خرند!
این نکته را نیز در نظر داشته باشید، یکی از پارامترهای مهم در دریافت وام و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، داشتن شناسنامه اعتباری و امتیاز اعتباری بالا می باشد. جهت اطلاع از رتبه اعتباری خود می توانید از سامانه
اعتبار من استفاده کنید.
منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال دوم ، شماره چهارم ، دی و بهمن 1393 ، صفحات 18 و 19 و 20