چگونه مشتریان پر ریسک را تحت نظر داشته باشیم؟

خدمات مانیتورینگ در حقیقت نظارت بر مشتری در زمینه تغییرات صورت پذیرفته در اطلاعات اعتباری و استعلام های وی باشد. در واقع استعلام از سامانه اعتبارسنجی در حال حاضر در هنگام مراجعه مشتری به شعبه صورت می پذیرد و امکان استعلام مستمر وضعیت اعتباری مشتری به منظور بررسی تغییرات اطلاات اعتباری وی میسر نیست. 

چگونه مشتریان پر ریسک را تحت نظر داشته باشیم؟
خدمات مانیتورینگ در حقیقت نظارت بر مشتری در زمینه تغییرات صورت پذیرفته در اطلاعات اعتباری و استعلام های وی باشد.
در واقع استعلام از سامانه اعتبارسنجی در حال حاضر در هنگام مراجعه مشتری به شعبه صورت می پذیرد و امکان استعلام مستمر وضعیت اعتباری مشتری به منظور بررسی تغییرات اطلاعات اعتباری (اعتبار سنجی مشتریان) وی میسر نیست. 
به عبارت دیگر ماژول مانیتورینگ این امکان را برای مدیران بانک ها فراهم می نماید تا در صورت بروز هرگونه تغییرات در وضعیت اعتباری مشتری، از موضوع مطلع شوند. 

ویژگی های مانیتورینگ

بانک ها همان اندازه که باید به بررسی وضعیت اعتباری مشتریان خود در هنگام تقاضای تسهیلات بپردازند باید وضعیت اعتباری متشریان موجود خود را نیز کنترل نمایند. 
ماژول مانیتورینگ این امکان را برای بانک ها فراهم می نماید تا با در اختیار داشتن وضعیت اعتباری مشتریان جدید و موجود خود در تمامی مراحل منحنی عمر مشتریان، بتوانند به نظرت به آن ها بپردازند. 
گزارش مانیتورینگ اعتبار سنجی مشتریان از طریق صفحه رابط گرافیکی در اختیار بانک ها قرار می گیرد و مدیران بانک ها می توانند از آن در جهت نظارت بر وضعیت مشتریان خود استفاده نمایند. 
بانک ها می توانند مشتریان مورد نظر خود را در این ماژول در 10 دسته، گروه بندی نموده و نظارت های لازم را در زمینه های مختلف در مورد آن ها انجام دهند.
این مشتریان می توانند شامل مشتریان VIP بانک و مشتریان دارای سابقه بدحسابی باشند. 
نتایج نظارت انجام شده در خصوص مشتری در قالب "اطلاعیه های اعلام خطر" در اختیار کاربران قرار می گیرد. 
این اطلاعیه در بردارنده اطلاعات اولیه ای در مورد تغییرات انجام شده، مشخصات مشتری و مشخصات قرارداد است و روزی یک بار به صورت اتوماتیک تهیه و در اختیار کاربر قرار می گیرد. 
کاربر برای مشاهده وضعیت مشروح تغییرات انجام شده می تواند گزارش اعتباری مشتری را دریافت نماید.

نقش ها در ماژول مانیتورینگ

نقش ها (شاخص هایی که نظارت صورت می پذیرد):
  • انجام استعلام جدید از سامانه در خصوص مشتری
  • تغییرات انجام شده در خصوص سابقه منفی مشتری
  • تغییرات انجام شده در خصوص سابقه منفی قرارداد
  • تغییرات انجام شده در خصوص نام خانوادگی شخص حقیقی یا نام شخص حقوقی
  • تغییرات انجام شده در خصوص آدرس مشتری
  • ثبت قرارداد جدید (از هر نوع و در هر فازی)
  • تغییرات انجام شده در خصوص اطلاعات تماس (از هر نوع)
مجموعه مبلغ تسهیلات هر قرارداد جاری
در صورتی که بیشتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد. 
مجموع تعداد اقساط سر رسید شده پرداخت نشده هر قرارداد جاری:
در صورتی که بیشتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد
حد اعتباری هر قرارداد جاری (مخصوص کارت های اعتباری):
در صورتی که کمتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد.
مجموع مبلغ اقساط سر رسید شده پرداخت نشده هر قرارداد جاری:
در صورتی که بیشتر از پارامتر تعیین شده در گروه نظارت باشد.
بانک ها همان اندازه که لازم است به بررسی وضعیت اعتباری مشتریان خود در هنگام تقاضای تسهیلات بپردازند می بایست وضعیت اعتباری مشتریان (اعتبار بانکی افراد) موجود خود را نیز کنترل نمایند. 
از جمله مهم ترین مواردی که در بخش سیاست ها تعیین می شود، تعریف مشتری خوش حساب و مشتری بد حساب است.
توجه به این نکته ضروری است که کسب و کارها در شرایط متفاوت می توانند تعاریف متفاوتی در مورد مشتری خویش حساب و بدحساب داشته باشند و بر اساس این تعاریف، رفتار متفاوتی از خود نشان دهند. 
سیستم جامع نظارت اعتباری (مانیتورینگ) این امکان را برای مدیران ارشد بانک ها فراهم می نماید تا با اطلاع از وضعیت اعتباری مشتریان جدید و موجود خود در تمامی مراحل تعامل با مشتریان، بتوانند به نظارت به آن ها بپردازند. 
به این ترتیب، تعریف دقیق مشتری خوش حساب و بد حساب تاثیر مستقیم بر عملکرد کسب و کارها و موسسات ارائه دهنده اعتبار دارد و می بایست حداکثر دقت را در این خصوص مبذول داشت.
به عنوان مثال فرض کنیم گروهی برای مشتریانی که بیش از یک میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند تعریف و مشتریان مربوط به آن نیز مشخص می شوند.
فرض کنیم می خواهیم وضعیت مشتریانی که بیش از سه قسط پرداخت نشده در نظام بانکی دارند و یا میزان تعهدات آتی آن ها در نظام بانکی از مبلغ خاصی بیشتر است را رصد کنیم. 
برای این منظور می توانیم از گزارش های این سیستم استفاده کنیم.
نتایج نظارت انجام شده در خصوص مشتری در قالب "اطلاعیه های هشدار" در اختیار کاربران قرار می گیرد. 
این اطلاعیه ها در بردارنده اطلاعات اولیه ای در مورد تغییرات انجام شده، مشخصات مشتری و مشخصات قرارداد است و روزی یک بار به صورت اتوماتیک تهیه و در اختیار کاربر قرار می گیرد. 
کاربر برای مشاهده وضعیت مشروح تغییرات انجام شده می تواند از طریق لینک موجود در سیستم، گزارش اعتباری مشتری را از سامانه اعتبارسنجی دریافت نماید. 

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال سوم ، شماره سوم ، آبان و آذر 94 ، صفحات 16 و 17

 
كلمات كليدی: اعتبارسنجی، سامانه اعتبارسنجی، سایت اعتبارسنجی، اعتبار سنجی مشتریان، اعتبار بانکی افراد، تعریف اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتباری، نمره اعتباری


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مقالات مرتبط
.
.
2019© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات سیگما میباشد.