برخورد با رفتارهای سلیقه‌ای بانک‌ها در قبال ‎تسهیلات فرزندآوری

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی بار دیگر تأکید کرد که این بانک‌ هرگونه تخطی از اعمال تنفس ۶ ماهه در بازپرداخت تسهیلات فرزندآوری را از بانک‌های عامل با جدیت پیگیری می‌کند.

برخورد با رفتارهای سلیقه‌ای بانک‌ها در قبال ‎تسهیلات فرزندآوری
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌  مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در پاسخ به مطالبه یک متقاضی، در فضای مجازی نوشت: «باتشکر از این شعبه در پرداخت 10 روزه تسهیلات فرزندآوری، بانک‌ مرکزی ضمن تاکید مجدد بر اجرای دقیق قانون و دستورالعمل‌ها توسط بانک‌های عامل، هرگونه تخطی از اعمال تنفس 6ماهه در بازپرداخت تسهیلات فرزندآوری را از بانک‌های عامل با جدیت پیگیری می‌کند.»

پیش از این خبرگزاری تسنیم در گزارشی از تخلف برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات فرزندآوری خبر داده و تأکید کرده بود که برخی بانک‌ها نه تنها تنفس 6 ماهه را رعایت نمی کنند بلکه مدت بازپرداخت تسهیلات را نیز کاهش داده اند.

این درحالی است که طبق قانون تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده‌گذاری و با 6 ماه دوره تنفس برای شروع اقساط و با کارمزد حداکثر 4 درصد به صورت سالانه پرداخت می‌شود و همچنین در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌گردد.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، بانک های عامل مکلف به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزندانی که از سال 1400 به دنیا آمده‌اند، هستند. برهمین اساس، بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات فرزندآوری اقدام کنند.

بر اساس قانون، برای فرزندانی که از سال 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری،  فرزند اول مبلغ 20 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 3 سال (36 ماه)، فرزند دوم مبلغ 40 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 4 سال (48 ماه)، فرزند سوم مبلغ 60 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 5 سال (60 ماه)، فرزند چهارم مبلغ 80 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 6 سال (72 ماه) و فرزند پنجم به بعد مبلغ 100 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 7 سال (84 ماه) تعلق می گیرد.

منبع : تسنیم

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار اعتبارسنجی
اخبار مرتبط
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.