1398/12/25 یکشنبه

تعیین درجه ریسک در رتبه بندی اعتباری

بانک ملت به عنوان یکی از بزرگترین اعضای سامانه اعتبارسنجی فعالیت خود را از چه سالی با سامانه اعتبارسنجی آغاز کرد؟

تعیین درجه ریسک در رتبه بندی اعتباری
بانک ملت به عنوان یکی از بزرگترین اعضای سامانه اعتبارسنجی فعالیت خود را از چه سالی با سامانه اعتبارسنجی آغاز کرد؟
بانک ملت به موجب مصوبه هیئت مدیره محترم بانک، فعالیت همکاری خود را با شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران آغاز نموده و پس از انجام امور مربوط به راه اندازی سامانه اعتبارسنجی، به طور رسمی از تاریخ 1390/09/03 استفاده از سامانه مطروحه برای کلیه شعب جهت پرداخت تسهیلات الزامی اعلام نمود. 
نقاط ضعف و قوت سامانه اعتبارسنجی چیست؟ هرکدام جداگانه بیان شود.

نقاط ضعف سامانه اعتبارسنجی

کلیه بانک ها و موسسات در کلیه تسهیلات پرداختی و تعهدات ایجادی از آن استفاده ننموده و حتی عضو نگردیده اند. 
وجود برخی مغایرت در اطلاعات درخواستی و اطلاعات خروجی سامانه مانند عدم انطباق کد ملی وارد شده با اطلاعات موجود در گزارش های خروجی یا مغایرات در مندرجات هویتی، تسهیلاتی و رفتار اعتباری برخی متقاضیان.
سامانه صرفا تعداد محدودی از عوامل ریسک اعتباری را مدنظر قرار داده است.

نقاط قوت سامانه اعتبارسنجی

استفاده از این سامانه که عملکرد گذشته مشتری را مرور و اطلاعات آن را استخراج و ارائه می نماید، می تواند با ترکیب اهلیت و ظرف سنجی که توسط سیستم داخلی بانک تهیه و ارائه می نماید نمای کامل از مشتری گردیده و موجب شناسایی و سنجش کامل و در نتیجه کاهش ریسک بانک را فراهم نماید. 
  • سادگی، سهولت و قابل فهم بودن فضای آن برای کاربران
  • انطباق اجزای ان با داده ها و آیتم های اطلاعاتی موجود در نظام بانکی کشور
  • فراهم نمودن امکان استعلام برخط و لحظه ای اطلاعات اعتباری مشتریان از سامانه
  • امکان مشاهده تغییرات در سوابق اعلامی مشتری در نظام بانکی
ریسک اعتباری چه نقشی در مطالبات معوق دارد، گزارش اعتباری تا چه اندازه در اندازه گیری به کارشناسان بانک کمک کرده است
ریسک اعتباری یکی از قدیمی ترین اشکال ریسک در بازارهای مالی است. 
اگر اعتبار را انتظار دریافت اصل و سود وام های پرداخت شده تعریف کنیم، به این صورت ریسک اعتباری به عنوان احتمال عدم برآورده شدن این انتظار تعریف می شود. 
ریسک اعتباری از این واقعیت نشات میگیرد که وام گیرنده نتواند یا نخواهد تعهداتش را به انجام برساند به عبارت دیگر مطالبات معوق ایجاد گردد. 
از این رو با توجه به اهمیت بیش از پیش مدیریت صحیح ریسک اعتباری طی سال های اخیر و شناسایی و کنترل این ریسک، می بایست گزارش های اعتباری به صورت کامل و جامع تهیه و جامع یکی از مهم ترین ابزار دستیابی به اندازه گیری دقیق ریسک اعتباری بوده که باعث ارزیابی و سنجش توان بازپرداخت مشتریان اعتباری به صورت انفرادی و محاسبه احتمال بازپرداخت مشتریان اعتباری به صورت انفرادی و محاسبه احتمال بازپرداخت اعتبارات دریافتی آن ها گردد که این موضوع یکی از موفقیت های این سامانه می باشد. 
آیا سامانه اعتبارسنجی توانسته زمان بررسی پرونده های اعتباری را کاهش دهد؟
رتبه بندی اعتباری یک وسیله آماری است که به منظور تعیین درجه ریسک پرداخت وام به مشتریان به کار می رود که این امر ملزم به داشتن اطلاعات کافی از مشتریان از قبیل وضع اعتبار دارایی ها و خوش حسابی یا بدحسابی مشتری، میزان سرمایه شرکت ها، نسبت مالی و میزان بدهی و تعهدات نزد بانک ها و ... می باشد که این سامانه با در اختیار داشتن این اطلاعات باعث کاهش زمان به طور چشمگیر در زمان بررسی پرونده های اعتباری می گردد. 
در چه صورتی این گزارش ها می تواند مردم را ملزم کند تا اقساط خود را به موقع پرداخت کنند؟ به عبارت دیگر فرهنگ اعتباری را بین مردم رواج دهد
وقتی بانک ها برای وصول مطالبات معوق خود اقداماتشان را آغاز می کنند، با پرونده هایی رو به رو می شوند که قادر نخواهند بود آن ها را پیگیری کرده و مطالبات خود را پس بگیرند.
این موضوع نشان می دهد که در خصوص این پرونده ها قبل از اعطای تسهیلات بحث اعتبارسنجی جدی گرفته نشده است. 
از طرف دیگر توجه به سنجش اعتبار مشتریان و تشخیص میزان نیاز  واقعی و همچنین میزان توانایی قدرت بازپرداخت مشتری، مطالبات غیر جاری را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد. 
خدمات سامانه اعتبارسنجی جهت بازگشت مجدد منابع به سیستم بانکی و مصرف این منابع در جهت تولید و فعالیت های اقتصادی مفید به حال اقتصاد کشور است. 
صرف نظر از اعتبارسنجی در شرایط فعلی، منطقی به نظر نمی رسد که بگوییم بانک ها تسهیلات نداده اند زیرا مکلف به این امر می باشند. 
در این شرایط باید دقت اعتبارسنجی را افزایش داده و مواردی را که در دست اختیار مشتریان نیست و باعث آسیب به اهلیت اعتباری ایشان شده از سایر عوامل تشخیص داد پس می توان نتیجه گیری کرد که خدمات سامانه اتبارسنجی نقش پر رنگی در کاهش مطالبات معوض داشته و خواهد داشت. 
نظر شما در ارتباط با گزارش های ارزیابی چیست؟ (رتبه و امتیازی که از سابقه مشتری استخراج می شود)
دادن رتبه و امتیاز به سابقه اعتباری مشتریان باعث:
  1. ایجاد تمایز بین مشتریان از طریق بکارگیری روش های عملی و عادلانه ارزیابی
  2. تسهیل در بررسی پرونده های اعتباری و نیز اطلاع رسانی مناسب از رتبه بندی مشتریان
  3. فراهم آوردن بستر فایل اعتماد برای اعطای امتیازات و رتبه بندی شده خواهد شد. 
نظر کاربران سامانه در شعب بانک در ارتباط با گزارش های این سامانه چیست؟ در صورتی که مشکلی در استفاده از سامانه داشته باشند چگونه برای رفع آن اقدام می کند؟
کاربران در شعب بانک از گزارش های ارائه شده از سوی سامانه داشته و گزارش های مطروحه رضایت داشته و آن را در کاهش مطالبات معوق، توسعه ضریب نفوذ اعتبار، افزایش کارایی و سرعت، بهبود سودآوری بانک و گردآوری و حداقل نمودن ریسک اعتباری، امکان دسترسی به اطلاعات روز و بهبود نسبت بدهی های وصولی بانک و ... موثر می دانند. 
در صورتیکه مشکلی برای کاربران در سامانه به وجود آید از طریق اداره کل برنامه ریزی و نظارت اعتباری به عنوان متولی سامانه موصوف در بانک ملت نسبت به رفع آن اقدام می نمایند و این اداره کل نیز با کمک و همیاری نیروهای پشتیبان در شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران در جهت استفاده راحت و بدون مشکل کاربران از سامانه مطروحه گام برداشته و اقدامات لازم را انجام می دهد. 
خدمات سامانه اعتبارسنجی جهت بازگشت مجدد منابع به سیستم بانکی و مصرف این منابع در جهت تولید و فعالیت های اقتصادی مفید به حال اقتصاد کشور است

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال دوم ، شماره پنجم ، اسفند 93 فروردین 94 ، صفحات 14 و 15

كلمات كليدی: اعتبارسنجی، سامانه اعتبارسنجی، امتیاز اعتباری، شناسنامه اعتباری، ریسک اعتباری

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.