1398/12/25 یکشنبه

تکنیک های ارزیابی اعتباری

ارزیابی اعتباری از چند منظر قابل بحث می باشد. برخی از این منظرها دارای کارکرد هایی در بازار سرمایه و برخی دیگر نیز دارای کارکرد هایی در بازار پول و اعتبار می باشد

تکنیک های ارزیابی اعتباری
ارزیابی اعتباری از چند منظر قابل بحث میباشد. برخی از این منظرها دارای کارکرد هایی در بازار سرمایه و برخی دیگر نیز دارای کارکرد هایی در بازار پول و اعتبار می باشد. 
چهار اصطلاح و مفهوم تخصصی در موضوع ارزیابی اعتباری در بازارهای فوق الذکر وجود دارد.
برخی از این اصطلاح های اعتباری به شرح زیر می باشد:

رتبه بندی اعتباری (Credit Rating)

این مفهوم دارای کارکرد های ویژه ای در بازار سرمایه بوده و از آن در بازار پول و اعتبار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. رتبه بندی اعتباری نظریه رسمی است که توسط شرکت های رتبه بندی اعتباری درباره اعتبار دولت ها، نهادها، سازمان های دولتی، موسسه های مالی و بنگاه های اقتصادی اعلام می شود. 
رتبه اعتباری در حقیقت مبنای لازم را برای مقایسه ریسک اعتباری یک بنگاه اقتصادی با بنگاه های اقتصادی دیگر فراهم می سازد. در رتبه بندی اعتباری (credit rating)، تیمی تخصصی، تجهیز شده و ضمن بررسی ابعاد مختلف فعالیت شرکت نسبت به تعیین رتبه آن اقدام می نمایند. 
این تیم تخصصی معمولا از روش تحلیل بنیادین استفاده می کند. طبق این روش سه سطح کشور، صنعت و شرکت بطور تفصیلی مورد بررسی قرار گرفته و نظرات تخصصی تیم مزبور در خصوص وضعیت ارزشمندی اعتباری شرکت مربوطه ارائه می گردد. 
با توجه به مشکل عدم تقارن اطلاعات موجود در بازار سرمایه، این گونه شرکت ها معمولا اطلاعات لازم را برای سرمایه گذاران به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب سرمایه گذاری فراهم می کنند. رتبه اعتباری در بازار اوراق قرضه معیاری است از احتمال پرداخت به موقع سود اوراق قرضه به سرمایه گذاران (خریداران اوراق قرضه) به علاوه بازپرداخت اصل سرمایه در زمان پیش بینی شده. 
رتبه مزبور دارای کارکردهایی به شرح زیر می باشد:
  • معیار تنظیم خط مشی سرمایه گذاری سرمایه گذاران
  • عامل تاثیرگذار در تعیین میزان بهره پرداختی اوراق قرضه توسط شرکت مربوطه
  • مبنای تصمیم گیری بانک ها در اعطای اعتبار
  • تعیین سقف معاملات با بنگاه های اقتصادی
باتوجه به اینکه نتیجه تجزیه و تحلیل ها بیان کننده توانایی مالی مشتری می باشد، از این رو بانک ها نیز از این روش برای ارزیابی توانایی مشتریان خود در بازپرداخت اقساط دریافتی استفاده می نمایند . 

اولویت اعتباری (Credit Ranking)

اولویت بندی اعتباری از تکنیک های رایج در بازارهای سرمایه دنیا محسوب می شود. سرمایه گذاران از گزارش های اولویت بندی سهام در راستای تعیین استراتژی های سرمایه گذاری خود در بازار سهام استفاده می نمایند. به این معنی که با استفاده از این گزارش ها، سرمایه گذاران قادر خواهند بود تصمیم مناسب را در خصوص خرید، نگهداری یا فروش سهام خود اتخاذ نمایند . 

گزارش گری اعتباری (Credit Reporting)

سامانه اعتبارسنجی (Credit Bureau) با هدف کاهش عدم تقارن اطلاعات، تسریع و تسهیل فرآیند اعطای اعتبار و خدمت به سیستم های اعتباری تشکیل شده و با جمع آوری، سامان دهی، تلفیق، تطبیق و پردازش اطلاعات مربوط به مشتریان (از منابع مختلف) به مدیریت بهینه ریسک در بانک ها و موسسات اعتباری کمک می نماید. 
این اطلاعات در قالب یک گزارش اعتباری در اختیار اعتبار دهندگان قرار گرفته و با ایجاد شناختی مناسب از تاریخچه اعتباری و رفتار وام گیرنده، آن ها را در تصمیم گیری های اعتباری یاری می کند . 

امتیازدهی اعتباری (Credit Scoring)

امتیاز اعتباری، در حقیقت یک مدل آماری است که در نتیجه پیاده سازی آن اعتبار دهنده قادر خواهد بود ریسک اعطای تسهیلات به متقاضی اعتبار را بر اساس ویژگی های وی تعیین نماید. به عبارت دیگر، امتیاز اعتباری، احتمال آماری عدم بازپرداخت به موقع اقساط اعتبار، تسهیلات یا تعهد را تعیین می نماید. 
امتیاز اعتباری، سطح ریسک را محاسبه و میزان ارزیابی های قضاوتی را در فرایند تصمیم گیری اهلیت اعتبار گیرنده کاهش می دهد. این تکنیک موجب ساده تر شدن رویه های ارزیابی درخواست های اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی می شود. مدل امتیازدهی اعتباری موجب می شود ادارات مربوطه به نحو سریع تر و راحت تری نسبت به مدیریت ریسک اعتباری اقدام نمایند. 
با توجه به توضیحات ذکر شده مشخص می شود که با بزرگ تر شدن اندازه شرکت ها و تسهیلات اعطایی، استفاده از تکنیک های تحلیلی و کیفی از درجه اهمیت بالایی برخوردار می شوند. این در حالی است که در خصوص مشتریان و تسهیلات خرد استفاده از تکنیک های آماری و کمی، رایج تر است . 

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال اول ، شماره هفتم ، آبان 1392 ، صفحه 16

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.