1398/12/25 یکشنبه

گزارشگری اعتباری، اعتبارسنجی و امتیازدهی اعتباری

اهمیت گزارشگری اعتباری و اعتبارسنجی و امتیازدهی اعتباری از دیدگاه فدرال رزرو آمریکا. نمونه گزارش های اعتباری و امتیازدهی اعتباری شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران

گزارشگری اعتباری، اعتبارسنجی و امتیازدهی اعتباری

اهمیت گزارشگری اعتباری و اعتبارسنجی و امتیازدهی اعتباری از دیدگاه فدرال رزرو آمریکا

فدرال رزرو راهنمای گزارش های اعتباری و امتیاز اعتباری را برای مصرف کنندگان (افراد جامعه) منتشر نموده و در سایت خود قرار داده است. 
هدف از انتشار چنین راهنمای اطلاع آحاد جامعه از فرایند گزارشگری اعتباری و امتیازدهی اعتباری، آشنا ساختن افراد با حقوق خود در این خصوص می باشد. 
زیرا گزاری های اعتباری نقش مهمی را در زندگی افراد ایفا می کند. 
شرکت های بیمه، موسسات مالی و اعتباری و همچنین صاحبان مشاغل می توانند این گزارش ها را دریافت کنند و از این گزارش ها در تصمیم گیری خود استفاده کنند. 
در واقع شرکت های گزارشگری اعتباری با تسهیم اطلاعات اعتباری موجبات شفافیت بیشتر در جامعه را فراهم نموده و در صورت استفاده اثر بخش از این گزارش ها اثرات مثبت آن در بازار اعتبار (کاهش مطالبات و زیان شرکت های بیمه) و همچنن افزایش کارایی نیروی کار (به دلیل کاهش اطلاعات نامتقارن در بازار کار) در مشاغل شود. 
در ادامه این متن گزارش فدرال رزرو با توضیحاتی در خصوص برخی بندهای مهم آن آورده شده است. 
مقایسه گزارش های اعتباری شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران با نمونه گزارش فدرال رزرو: گزارش های این شرکت از نظر اطلاعاتی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد با الگوی گزارش های فدرال رزرو تقریبا یکسان می باشد.
به دلیل اهمیت این گزارش ها در ابعاد مختلف زندگی روزمره، هر شهروند آمریکایی به منظور کنترل اطلاعات خود یک با در سال می تواند گزارش اعتباری خود را به صورت رایگان دریافت کند.
فدرال رزرو به این منظور لینکی را در نظر گرفته است که افراد می توانند با داشتن مشخصات شخصی گزارش خود را دریافت کنند (این لینک تنها برای افراد داخل ایالات متحده قابل دسترسی است https://www.annualcreditreport.com
همچنین در صورتی که افراد بخواهند گزارش های بیشتری در سال دریافت کنند، می توانند با مراجعه به وب سایت شرکت های گزارشگری این فرایند را انجام دهند. 
مقایسه گزارش های اعتباری شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران با نمونه گزارش فدرال رزرو: شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران نیز تحت عنوان شناسنامه اعتباری من (My Credit) در صورت حمایت بانک مرکزی می تواند دسترسی مشابه را برای همه ایرانیان ایجاد کند. 
از آن جا که این گزارش ها در تصمیم گیری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، افراد مجازی که می توانند این گزارش ها را مشاهده کنند در این راهنما آورده شده است. 
همچنین مدت زمان ثبت اطاعات منفی در پرونده اعتباری نیز به دلیل اهمیتی که دارد توضیح داده شده است.

مقایسه گزارش های اعتباری شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران با نمونه گزارش فدرال رزرو: شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران نیز سوابق افراد را به مدت 7 سال در پایگاه داده خود در اختیار دارد و این سوابق در امتیاز اعتباری فرد تاثیر داده می شود.
مقایسه گزارش های اعتباری شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران با نمونه گزارش فدرال رزرو: شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران نیز سوابق افراد را به مدت 7 سال در پایگاه داده خود در اختیار دارد و این سوابق در امتیاز اعتباری فرد تاثیر داده می شود. 
یکی از مواردی که این راهنما به توضیح آن پرداخته، امتیاز اعتباری است.
امتیاز اعتباری در ایالات متحده به عنوان یکی از عوامل اصلی در تصمیم گیری های اعتباری، اعطای خصوص اعتباری و یا حد اعتباری می باشد. 
زیرا این امتیاز عصاره پرونده اعتباری فرد بوده و می تواند به صورت مکانیزه در تصمیم گیری ها استفاده شود. 
از مزیت های امتیاز اعتباری می توان به کاهش هزینه های بانک و همچنین کاهش مدت زمان اعطای تسهیلات اشاره کرد.
مقایسه گزارش های اعتباری شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران با نمونه گزارش فدرال رزرو: این شرکت یک سال پس از ارائه گزارش های اعتباری، گزارش امتیاز اعتباری را به صورت رایگان در اختیار بانک قرار داده و این امتیاز می تواند در تصمیم گیری های اعتباری به صورت کارا و مفید مورد استفاده گیرد.
یکی از موارد مهم دیگری که در این راهنما وجود دارد، اقداماتی است که افراد می بایست در صورت وجود مغایرت در گزارش اعتباری خود، آن را انجام دهد.
اصول کلی اصلاح اطلاعات در گزارش فدرال رزرو به شرح زیر می باشد:
  1. تماس مستقیم فرد با شرکت اعتبارسنجی
  2. همراه داشتن اطلاعات و مدارک هویتی اصلی فرد
  3. همراه داشتن یک کپی از گزارش اعتباری حاوی اطلاعات نادرست
  4. ارائه مدارک و مستندات مربوط به اطلاعات نادرست
  5. درخواست برای رفع مغایرت و اصلاح گزارش

مقایسه گزارش های اعتباری شرکت مشاوره رتبه اعتباری ایران با نمونه گزارش فدرال رزرو: شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران علی رغم نوپا بودن، تاکنون توانسته مغایرت های اعلامی از سوی بانک ها را در اسرع وقت رفع نماید همچنین این شرکت آمادگی دارد تا در صورت ایجاد My Credit این مهم را همانند گذشته با دقت بیشتری انجام دهد.
راهنمای مورد اشاره شامل بخش های زیر می باشد:

گزارش اعتباری

گزارش اعتباری چیست؟
چرا گزارش های اعتباری اهمیت دارند؟
  1. چه کسانی اطلاعات شما را جمع آوری می کنند و آن را گزارش می کنند؟
  2. شرکت گزارشگری اعتباری اطلاعات خود را از کجا جمع آوری می کنند؟
  3. چگونه می توانم به صورت رایگان گزارش خود را دریافت کنم؟
  4. چه افرادی می توانند گزارش اعتبار شما را ببینند؟
  5. آیا شرکت های گزارشگری می توانند اعطای اعتبار کنند؟
  6. اطلاعات منفی از جمله پرداخت اقساط با تاخیر (نکول یا معوقات) چه مدتی در گزارش اعتباری من خواهند ماند؟
  7. اگر به دلیل اطلاعاتی که در گزارش اعتباری من موجود است، اعتبار، بیمه یا تقاضای شغل من را رد نمودند چه کاری می بایست انجام بدهم؟ اگر به دلیل این اطلاعات در شرایط اعطای اعتبارات سخت گیری شد چه اقدامی باید صورت پذیرد؟
  8. من یک پیشنهاد وام ناخواسته (نطلبیده) داشته ام. چرا؟ آیا می توانم از این درخواست ها جلوگیری کنم؟

امتیاز اعتباری

  1. امتیاز اعتبار چیست؟ چگونه امتیزاز اعتباری من محاسبه می شود؟
  2. چه مواردی می تواند باعث تغییر امتیاز اعتباری من می شود؟
  3. چگونه می توانم امتیاز اعتباری خود را دریافت کنم؟
  4. چگونه امتیاز اعتباری خود را بهبود دهم؟

اشتباهات موجود در گزارش های اعتباری

  • چگونه می توانم اشتباهات گزارش های اعتباری را اصلاح کنم؟
در کشورهایی که در فرایند گزارشگری پیشگام هستند افراد سالانه یک بار به منظور کنترل وضعیت اعتباری و همچنین اطلاعات خود می توانند به صورت رایگان اطلاعات خود را از شرکت گزارشگری دریافت کنند.
اگر امکان این فرایند در کشور فراهم شود کمک شایانی به توسعه صنعت گزارشگری اعتباری و همچنین بهره مندی از مزایای ان خواهد نمود.

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال پنجم ، شماره بیست و سوم ، آبان 96 ، صفحات 24 الی27
 
كلمات كليدی: رتبه بندی اعتباری، اعتبارسنجی، سامانه اعتبارسنجی، امتیاز اعتباری، گزارشگری اعتباری

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.