1398/12/25 یکشنبه

برنامه ریزی برای سفرهای کم هزینه (قسمت دوم)

این مقاله در ادامه بخش اول میباشد و در این مقاله نیز به بررسی راهکارهای کاهش هزینه سفر میپردازیم تا علاوه بر بهره مندی از لذت سفر هزینه کمی نیز برای آن پرداخته شود

برنامه ریزی برای سفرهای کم هزینه (قسمت دوم)

وسایل لازم را با خودتان ببرید

قبل از اینکه چمدان هایتان را ببندید، کاغذ و قلمی برداشته و وسایل ضروری که لازم دارید را بنویسید و کم کم آن ها را تهیه کنید. 
دقت کنید وسایل و کالاهایی که لازن هست و در خانه دارید را حتما با خودتان ببرید تا به خرج دوباره نیفتید. 
به عبارت دیگر قبل از سفر لیست کاملی از وسایل مورد نیاز را تهیه کنید، از چادر مسافرتی گرفته تا لوازم بهداشتی همچون صابون، شامپو، خمیر دندان و حتی دارو و کبریت. 
استفاده از محصولاتی که در منزل است مانع از این می شود که شما در طول سفر هزینه ای را بابت تهیه هر یک موارد مورد اشاره صرف کنید و به این ترتیب باز هم موفق شده اید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. 

وسایلتان را تعمیر کنید

قبل از سفر از سالم بودن هر وسیله ای مطمئن شوید. 
از سلامت ماشین گرفته تا فلاسک چای که همراه می برید.
خراب شدن هر وسیله ای در راه یعنی مخارج مضاعف برای شما و هرچه این وسیله بزرگ تر و حیاتی تر باشد، مشکل شما هم بزرگ می شود. 
بررسی کردن دوربین، سالم بودن چمدان ها و قفل چمدان و هر کار ریز  درشت دیگری که سرومار شما را به تعمیرگاه و مغازه می اندازد می تواند خرج شما را کمتر کند. 

مسافرت با خودرو شخصی

چنانچه با وسیله نقلیه شخصی سفر می کنید بهتر است پیش از سفر در مورد مسیر سفر و مکان هایی که قصد بازدید از آن ها را دارید اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.
با این روش در طول سفر نسبت به انتخاب مقصد و مکان قرارگیری جاذبه های گردشگری دچار سردرگمی نمی شوید و این خود گامی دیگر در راستای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه سفر است.
چنانچه برای آسایش بیشتر سفر با وسیله نقلیه شخصی را ترجیح می دهید در صورتی که جیبتان صاف و ساده است بهتر است مقاصد کوتاه را برای سفر انتخاب کنید و اگر هوای سفر به مناطق دور را دارید باید به فکر انتخاب وسیله نقلیه عمومی نیز باشید، پس می توان نتیجه گرفت انتخاب مقاصد کوتاه می تواند به عنوان راهکاری مهم برای کاهش هزینه های سفر شما انتخاب شود. 

کارت شناسایی های کاربردی را بردارید

همراه داشتن کارت شناسایی مثل کارت فرهنگیان، پزشکان، کارمندان، بازنشستگان و دانش آموزی و دانشجویی در این ایام بسیار کاربردی است. 
می توانید در بسیاری از مکان ها مثل موزه ها و حتی برخی مسافرخانه ها از آن ها استفاده کنید. 
شاید به نظرتان کمکی که تخفیف این کارت ها به بودجه شما می کند بسیار ناچیز باشد اما در حقیقت همین تخفیف های کوچک باشد اما در حقیقت همین تخفیف های کوچک می تواند راهگشا باشد و به بودجه کوچک شما کمک کند. 
همچنین پیشنهاد می گردد موقعیت خود را شناسایی کنید. 
اینکه کارمند جایی هستید؟ بازنشسته هستید؟ در شرکت خصوصی کار می کنید؟ شاید محل کار شما و صنف شما با شرکت ها و هتل های سراسر کشور قرارداد داشته باشد و دانستن آن کمک قابل توجهی در کاهش هزینه ها را به همراه داشته باشد. 

غذا نخرید

شاید با خودتان بگویید چطور می شود در مسافرت غذا نخرید؟ شما به مسافرت می روید تا استراحت کنید نه اینکه پای گاز بایستید و آشپزی کنید. 
منظور ما هم غذا نخریدن نیست بلکه بیشتر از همه نرفتن به رستوران است، آن هم نه برای همه روزهایی که در سفر هستید بلکه می توانید به جای هر روز غذا خوردن در رستوران های گران قیمت، 2 یا 3 وعده (بستگی به طول زمان مسافرت و بودجه تان) در رستورانی غذا بخورید که کیفیت غذایش مشهور است، نه اسم و رسم آن ها!
سعی کنید برنامه آشپزی را پیش از سفر تدارک ببینید. 
طبیعتا اگر امکان طبخ غذا در مقصد سفر و یا طول مسیر برای شما فراهم باشد پس پختن غذا از خوردن آن در رستوران است، چرا که توسط خود شما پخته شود علاوه بر اینکه سالم تر است، هزینه کمتری را به شما تحمیل می کند. 
آگاهی از اینکه در سفر و با توجه به منطقه ای که به ان سفر می کنید ممکن است هوس خوردن چه نوع غذاهایی را داشته باشید بسیار مهم است.
چرا که در این صورت می توانید مواد غذایی لازم را در مقدار مورد نیاز از منزل با خود ببرید، از این طریق دیگر نیازی به تهیه مواد غذایی نخواهید داشت و با این روش باز هم توانسته اید هزینه سفر خود را مدیریت کنید. 
بسیاری از افراد مایل اند در طول مسیر، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند تا غذای سالم، مطبوع و با کیفیتی خورده باشند که در این مورد بهتر است گوشت و مرغ را از منزل و در ظرف یخ گذاشته و دقت کنید در طول راه و ثبل از کباب کردن، کاملا سرد نگهداری شود. 
اما خرید کنسرو، همراه داشتن بیسکوئیت، کیک، پنید، آب جوش و دم کردن چای، کشکش و ... می تواند هزینه شما را بسیار پایین بیاورید. 

دفترچه بیمه فراموش نشود

همراه داشتن دفترچه بیمه نه تنها لازم بلکه بسیار ضروری است، چه سالمند باشید چه میانسال و چه پدر و مادر فرزندی، باید دفترچه بیمه تان را همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی افتاد مجبور به پرداخت هزینه درمان مضاعف نشوید. 

تنقلات بخش جدانشدنی در سفر

به طور کاملی تمامی افراد از مصرف تنقلات در طول سفر لذت می برند این در حالی است که زیاده روی در مصرف تنقلات که در اشکال مختلف قابل تعریف است.
علاوه بر هزینه بالا سلامت افراد به خصوص کودکان را در سفر به خطر می اندازد. 
تمایل به مصرف سوسیس و کالباس در طول سفر به عنوان میان وعده و یا غذای اصلی در میان بسیاری از خانواده ها دیده می شود، قیمت سوسیس و کالباس درجه عالی و با کیفیت نیز بالا است که مصرف حتی یک وعده آن در کنار سایر مخلفات همچون خیارسور، چیپش، سس، نوشابه و ... نیز هزینه بر است.
از سوی دیگر احتمال فساد پذیری کالباس و سوسیس زیاد است، بنابراین مصرف اینگونه غذاهای آماده برای سفر توصیه نمی شود چرا که در صورت مسمومیت هزینه درمان در سفر نیز به سایر هزینه ها اضافه خواهد شد. 

از طبیعت لذت ببرید

اگر بودجه محدودی دارید بهتر است محلی که برای مسافرت انتخاب می کنید طبیعت باشد نه شهرهای بزرگ، مخصولا در ایام تعطیل مانند عید که مسافران بسیاری مهمان این شهرها هستند.
رفتن به طبیعت نه تنها اثر بهتری می تواند روی روحیه شما بگذارد بلکه هزینه کمتری هم در برخواهد داشت. 

روزهای خاص را پیدا کنید

برخی موزه ها و جاهای دیدنی روزهای خاصی از سال را برای بازدید رایگان اختصاص می دهند که با کمی بررسی و پرس و جو می توانید هزینه سفرتان را کاهش دهید

مثل همه باشید

الان وقت خاص بودن نیست و این به معنای وخامت اوضاع هم نیست.
به هر حال شما آنقدر سلامت هستید و بودجه دارید که به سفر بروید تا حالتان بهتر شود پس دست از خاص بودن به معنای رفتن به مکان های خاص، پوشیدن لباس های آنچنانی و مارک دار و گشتن در فروشگاه های معروف شهرها بردارید و با توجه به بودجه ای که دارید نقشه مسیر سفرتان را حتی اگر یک روستاست تعیین کنید.

زیادی سوغاتی نخرید

شما بسیاری از خریدها و خرج های اضافی را حذف کرده اید تا به سفر بیایید پس غیر منطقی نباشید و به قول امروزی ها جوگیر نشوید و وسایلی که با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر در شهر خودتان پیدا می شود را به عنوان سوغاتی و یادگاری نخرید.

هواشناس باشید

فرقی نمی کند که به کدام منطقه آب و هوایی سفر می کنید، مهم این است که قبل از سفر از وضعیت آب و هوایی آن منطقه مطلع شوید و حتما لباس گرم و لباس سبک به همراه داشته باشید تا مجبور به خرید دوباره نشوید. 

بچه ها را توجیه کنید

والدین توجه داشته باشند که همیشه باید راجب مسائل مالی خانواده با فرزندانشان صحبت های لازم را داشته باشند.
اگر فرندانتان به سن و سالی رسیده اند که متوجه موقعیت زندگی شما می شوند برای آنها توضیح دهید که می خواهید به مسافرت بروید اما نمی توانید مثل همیشه خرج اضافه داشته باشید. 
حتی با آن ها در میان بگذارید که ترجیح می دهند به مسافرت بیایند یا همین بودجه را خرج کنند. 
در مورد گروه سنی خردسالان اما توضیح این موضوع و توجیه آن ها مشکل است. 
در این رابطه می توانید خواسته آن ها را کنترل کنید. 
اگر بودجه برای خرید اسباب بازی، لباس و ... ندارید برنامه گشتن در فروشگاه ها و ... را حذف کنید. 
طبیعتا هر بچه ای دلش می خواهد آنچه را که می بیند داشته باشد اما اگر این موارد را حداقل در سفر نبیند بهانه داشتن آن ها را نمی گیرد. 

وبلاگ های اینترنتی بخوانید

وبلاگ های اینترنتی و برخی سایت ها معمولا مکان های ارزان قیمت و حتی تجربه شخصی خود را به شما ارائه می دهند و بر اساس نظرات مختلفی که داده می شود، برنامه مناسبی برای سفر خود بچینید چرا که با این کار نیز می توانید برخی هزینه ها را کاهش دهید. 
در اینجا تنها نکاتی کلی در مورد چگونگی برنامه ریزی سفر در راستای ارزان سازی و کاهش هزینه های آن ارائه شد. 
بی تردید نکات زیادی وجود دارد که به کاهش هزینه های شما در طول سفر کمک می کند که با اندکی تامل می توانید به آن ها دست پیدا کنید و گامی بزرگ در راستای ارزان سازی سفر خود بردارید.

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال دوم ، شماره پنجم ، اسفند 93 و فروردین 94 ، شماره 36 و 37 و 38
  
 
كلمات كليدی: اعتبارسنجی، سامانه اعتبارسنجی، سفر کم هزینه، سفر ارزان، سفر ارزان در ایران، رتبه اعتباری

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.