1398/12/25 یکشنبه

برنامه ریزی برای سفرهای کم هزینه (قسمت اول)

سفر یکی از واجبات زندگی است، از سفرهای کاری گرفته تا دیدار خانواده در تعطیلات. وقتی نگاهی به هزینه های بلیط یا بنزین، خوراکی ها و ... بیاندازید، خواهید دید که هزینه های سفر بسیار زیاد است. 

برنامه ریزی برای سفرهای کم هزینه (قسمت اول)
سفر یکی از واجبات زندگی است، از سفرهای کاری گرفته تا دیدار خانواده در تعطیلات.
وقتی نگاهی به هزینه های بلیط یا بنزین، خوراکی ها و ... بیاندازید، خواهید دید که هزینه های سفر بسیار زیاد است. 
چه برای کار به شهری دیگر بروید و یا کشوری دیگر را برای تفریح انتخاب کنید در هر دو صورت شما متحمل هزینه هایی خواهید شد.
مدیریت هزینه و درآمد در ماه های پایانی سال از جمله مواردی است که می تواند یک خرید خوب و حتی یک مسافرت به یادماندنی را برای خانواده ها به ارمغان بیاورد.
مدیریت هزینه از دغدغه های اساسی خانواده به شمار می رود. 
بررسی ها نشان داده بخش قابل توجهی از هزینه ها قابل کنترل بوده و می تواند در مسیر درست هدایت شود. 
البته برای مدیریت درست و به موقع هزینه ها در زندگی بهترین راهکار برنامه ریزی است.
مدیریت هزینه ها زمانی به نحو احسن انجام می گیرد که بتوانیم برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در زندگی خود برنامه ریزی مالی داشته باشیم و از همه مهم تر واقع بینانه برای کنترل هزینه ها گام برداریم تا هم بازپرداخت وام و بدهی به موقع صورت پذیرد و هم اینکه بتوان صرفه جویی و پس انداز نیز کرد.
مسئله مهم در مدیریت هزینه این است که پول و درآمد خود را در چه راه هایی مصرف کنیم. 
به عبارت بهتر بخش اعظم هزینه ها مربوط به نیازهای اساسی مانند خوراک و پوشاک می باشد که با مدیریت درست این هزینه ها می توان پس انداز نیز کرد. 
مسئله ای که ما در اینجا می خواهیم به آن بپردازیم در ارتباط با مدیریت هزینه های سفر می باشد. 
تعطیلات برای بیشتر خانواده ها حال و هوای مسافرت دارد و مسافرت نیز بعنی روزهای به یادماندنی و شاد و درکنار هم بودن، اما مسافرت "پول" می خواهد و نمی توان منکر مخارج سفر شد، خصوصا اگر در زمان تعطیلات قصد سفر داشته باشیم که متاسفانه همه چیز گران تر می شود و چاره ای جز قبول این هزینه ها نیست. 
اما می توانیم با توجه به بودجه ای که داریم هزینه های سفر را طوری برنامه ریزی کنیم که جدای از به یاد ماندن لحظات خوب از لحاظ مالی نیز خیلی دچار مشکل نشویم. 
به طور کلی وقتی حرف از سفر به میان می آید افراد واکنش های مختلفی به آن نشان می دهند، برخی به مقصد سفر توجه می کنند، برخی دیگر به هزینه سفر و برخی به هر دو.
به جز قشر خاصی از جامعه که دستشان حسابی به دهانشان می رسد و از صرف هزینه برای سفر هیچ ابایی ندارند، قشر دیگری از مردم هستند که با یک حساب سر انگشتی هزینه های سفر را جمع و تفریق کرده و با گفتن این جمله که "دیگه کی می تونه مسافرت بره!"، فکر سفر را از ذهن خود پاک کرده و ماندن در خانه را به بیرون رفتن از آن ترجیح می دهند. 
 این در حالی است که با اندکی مدیریت هزینه که برخی راهکارهای آن در ادامه مورد اشاره قرار می گیرد همه افراد و خانواده ها می توانند سفری ارزان را تجربه کنند. 
در آستانه روزهای بهاری و نوروز که بسیاری دلشان می خواهد تنی به سفر بزنند و چمدان ببندند و از خانه و شهری که هر روز سال در آن چشم باز کرده اند به جایی بروند، برای داشتن یک سفر ارزان قیمت پیشنهاد هایی داریم که توصیه می کنیم حتما مورد توجه قرار دهید:

مهمترین معیار برای انتخاب مقصد سفر

مهمترین معیار برای انتخاب مقصد سفر طول سفر است. بسیاری از افراد سفر را در انتخاب مقاصد دور و صرف پول بیشتر می دانند، این در حالی است که سفر با هدف بهبود در روحیه و کسب تجارت جذاب و جدید انجام می شود و بعد مسافت تاثیری در روحیه بخشی و نوع تجارب اکتسابی در طول سفر  ندارند. 
بنابراین الزاما نباید مقاصد طولانی را برای سفر انتخاب کنید، چرا که علاوه بر خستگی هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند.
رفتن به شهرهای شمالی یا اصفهان و شیراز و ... که محل تجمع مسافران هستند برای شما که بودجه محدودی دارید، مناسب نیست در حالی که شناسایی محل هایی که کمتر شناخته شده هستند، می توانند مخارج کمتری را برای شما رقم بزنند.
حتی ممکن است این شهر در شمال باشد اما شهری یا روستایی باشد که با هزینه کمتر بتوانید به آنجا سفر کنید. 
می توانید از دوستانی که اهل سفر هستند و سایت های اینترنتی اطلاعات بگیرید.
بدون برنامه و شناسایی محل مناسب برای مسافرت، عازم شدن به شهر و مکانی که ناشناس است، مخصوصا اگر با خانواده باشید نه تنها استرس، بلکه مخارج شما را هم زیاد می کند.

هزینه حمل و نقل را کمتر کنید

چنانچه برای آسایش بیشتر در سفر، مسافرت با وسیله نقلیه شخصی را ترجیح می دهید در صورتی که از جیبتان خبر دارید بهتر است مقاصد کوتاه را برای سفر انتخاب کنید و اگر هوای سفر به مناطق دورتر را دارید باید به فکر انتخاب وسیله نقلیه عمومی نیز باشید. 
پس می توان نتیجه گرفت انتخاب مقاصد کوتاه می تواند به عنوان راهکاری مهم برای کاهش هزینه های سفر شما انتخاب شود. 
درست است که به سفر رفتن با ماشین شخصی می تواند دلپذیرتر باشد و استقلال شما را حفظ کند، اما اگر 2 نفر هستید و جایی که می خواهید بروید روستان یا شهری کوچک است که می توانید به راحتی در آن جا به جا شوید، بهتر است فکر بردن ماشین را از سرتان بیرون کنید. 
مخصوصا اگر ماشین شما به خرج افتاده و احتمال می دهید که در حین سفر دردساز شود. 
سفر رفتن با اتوبوس یا قطار انتخاب خوب و منطقی به نظر می رسد. 
در ضمن اگر چند نفر هستید و در یک ماشین جا می شوید همگی با یک ماشین که ایمنی بیشتری دارد به سفر بروید و پول بنزین و دیگر مخارج پیش آمده برای ماشین را بین خودتان تقسیم کنید. 
با این روش هزینه های سفر کمتر می شود. 
حتی اگر تعدادتان زیاد است یک ون کرایه کنید و با آن به سفر بروید. 
با این روش دیگر لازم نیست خستگی رانندگی را هم تحمل کنید. 

مدت زمان سفر

انجام سفرهای یک روزه نیز راهکار دیگری برای کاهش هزینه های سفر است که این نوع سفرها را می توانید در داخل استان محل سکونت خود و یا استان های همجوار انجام دهید و با حذف هزینه اقامت هزینه سفر خود را مدیریت کنید.
اگر کمی در مورد استان محل سکونت خود مطالعه داشته باشید متوجه خواهید شد در استان شما نیز منابع گردشگری بسیاری وجود دارد که تاکنون از آن ها بی اطلاع بوده اید و یا از وجود آن ها آگاهی داشته اید اما تمایلی برای بازدید از خود نشان نداده اید. 
بنابراین انتخاب استان خود به عنوان مقصد سفر به مدیرت هزینه شما کمک خواهد کرد. 
اگر قصد یک شب اقامت در مقصد را دارید می توانید اتاقی را برای یک شب در هتلی ساده و یا اماکن اقامتی خصوصی استیجاری رزرو کنید. 
به طور معمول هدف از سفرهای یک روزه دور شدن از فضای زندگی روزمره است، بنابراین می توانید تنها یک یا 2 مورد از دیدنی های مقصد سفر خود را انتخاب کرده و تصور بازدید از بیشتر دیدنی های مقصد سفر را که ممکن است برای شما خستگی به دنبال داشته باشد از ذهن خود خارج کنید. 

سفرهای گروهی و یا تورهای مسافرتی

اگر حوصله محیط های شلوغ را دارید می توانید سفر را به صورت گروهی انجام دهید. 
در سفرهای گروهی که با برنامه ریزی مشترک انجام می شود می توانید از اتوبوس و یا مینی بوس کرایه ای استفاده کنید و از ان طریق علاوه بر کاهش هزینه سفر در مصرف سوخت و هزینه آن نیز صرفه جویی کنید. 
سفر با تور نسبت به سفرهای شخصی به مراتب ارزان تر، بهتر و با کیفیت است . 
با این وجود بیشتر افراد تصور می کنند رفتن با تور به معنای پرداخت هزینه ای سنگین است. 
در حالی که استفاده از تورهای مسافرتی برای سفر نه تنها باعث پرداخت هزینه کمتر می شود، بلکه از نظر کیفیت به مراتب بهتر از سفرهای شخصی است.
سفر با تور در واقع خرید یک مجموعه از خدمات از جمله هزینه رفت و برگشت تا محل اقامت، صبحانه، ناهار و شام است که چون به شکل عمده توسط آژانس خریداری می شود، تا 40 درصد ارزان تر از سفرهای شخصی برای مسافر تمام می شود، علاوه بر این از ایمنی بیشتری برخوردار است. 
می توانید با سفرهای گروهی از تخفیف ها نیز بهره مند شده و هزینه کمتری برای اجاره اتاق و یا هتل پرداخت کنید. 
اگر هم قصد سفر با تورهای مسافرتی را دارید توری را انتخاب کنید که امکانات غذایی و رفاهی بهتری را با هزینه مناسب به شما ارائه دهد. 
با این کار دیگر هزینه های اضافی پرداخت نخواهید کرد. 
همچنین اگر بودجه محدودی دارید و در ضمن حوصله جستجو و بلسط گرفتن را ندارید و حتی تنها هستید، می توانید یک تور داخلی چند روزه مطمئن پیدا و ثبت نام کنید و چمدانتان را ببندید و به سفر بروید. 
سامانه اعتبارسنجی MyCredit ارائه دهنده انواع سرویس های اعتبارسنجی حقیقی و حقوقی

منبع: ماهنامه اعتباسنجی ، سال دوم ، شماره پنجم ، اسفند 93 و فروردین 94 ، صفحات 35 و 36 و 37
 
كلمات كليدی: سامانه اعتبارسنجی، اعتبارسنجی، رتبه اعتباری، سفر ارزان در ایران، مسافرت با کمترین هزینه، مسافرت ارزان داخلی، چگونه ارزان سفر کنیم، چگونه با هزینه کم سفر کنیم، سفر کم هزینه

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.