1398/12/25 یکشنبه

شناسنامه اعتباری چیست

شناسنامه اعتباری، گزارشی است که حاوی اطلاعات هویتی و اعتباری شخص بوده و توسط سامانه ملی اعتبارسنجی صادر میگردد

شناسنامه اعتباری چیست

شناسنامه اعتباری چیست

شناسنامه اعتباری، گزارشی است که حاوی اطلاعات هویتی و اعتباری شخص بوده و توسط سامانه ملی اعتبارسنجی صادر میگردد. 
شناسنامه اعتباری هر شخص به منزله کارنامه اعتباری شخص بوده و بیانگر وضعیت و اهلیت اعتباری وی در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و ایفای تعهدات وی میباشد.
مثبت بودن شناسنامه اعتباری یک شخص بیانگر این موضوع است که وی به احتمال فراوان به تعهدات خود در زمینه های مختلف عمل خواهد نمود.

شناسنامه اعتباری برای چه کسانی ایجاد می شود

تا به این لحظه، در مجموع برای 18 میلیون ایرانی (در زمان تولید این مقاله و انتشار در مجله) که از ابتدای سال 1388 تا کنون که تقریبا از همه بانک های کشور تسهیلات دریافت نموده اند، یک شناسنامه اعتباری در سامانه ایجاد شده است. همچنین من بعد کسانی که از بانک ها تسهیلات دریافت نمایند دارای شناسنامه اعتبار در سامانه خواهند شد. 

چه نوع اطلاعاتی در شناسنامه اعتباری درج میشود

در شناسنامه اعتباری، اطلاعات زیر وجود دارد:
  • اطلاعات هویتی شخص
  • مشخصات تسهیلات دریافتی شخص از بانکهای مختلف
  • چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی
  • سوابق منفی در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی بانکی
  • سوابق منفی در زمینه چکهای برگشتی، پرداخت بدهی مالیاتی و پراخت بدهی گمرکی
  • رتبه و امتیاز اعتباری شخص

شناسنامه اعتباری چه کاربردی دارد

از این شناسنامه میتوان در معاملات مختلف از جمله خریدهای اعتباری، ارائه کارت های اعتباری، ارائه خدمات بیمه ای، ارائه بیمه اعتبرای، ارائه تسهیلات لیزینگ، تنظیم بخش های مالی اجاره نامه، استخدام و هرگونه اعطای مجوزها و تسهیلات دیگر استفاده نمود.

آیا شناسنامه اعتباری فرآیند اعطای وام را تسهیل می نماید

بله، در صورتی که شناسنامه اعتباری شخص مثبت بوده و رتبه اعتباری مناسبی را دریافت نموده باشد به این معناست که این شخص در صورت دریافت تسهیلات از بانک، اقساط آن را بموقع و سر وقت پرداخت خواهد نمود.

مزایای شناسنامه اعتباری

خانواده ها معمولا در مقاطع مختلف زندگی و در جهت سرمایه گذاری یا رفع نیازهای خود منابع مالی مورد نیاز را از طریق بانک ها تامین می کنند.
در مقابل بانک ها هم با مراجعه و دریافت شناسنامه اعتباری شخص، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب می کنند. 
در حقیقت، شناسنامه اعتباری شخص، معرفی نامه ای است که کارنامه و عملکرد اعتباری شخص را در زمینه پایبندی او به ایفای تعهدات نشان می دهد. 
اگر شخص اقساطط تسهیلات دریافتی خود را بصورت منظم و بموقع پرداخت کرده باشند از شناسنامه اعتباری مثبت برخوردار خواهند بود و در صورتی که در مواقعی کوتاهی کرده باشند، شناسنامه اعتباری نامناسب و از نمره اعتباری پایینی برخوردار خواهند بود. 
وجود شناسنامه اعتباری به خانواده ها کمک می کند، وضعیت اعتباری خود را از همه نظر مورد بررسی قرار دهند و با اگاهی از آن سعی نمایند در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن کاستی های احتمالی خود برآیند. به این معنا که اگر در مواقعی اقساط تسهیلات دریافتی خود را با تاخیر پرداخت می کرده اند، هم اکنون با اطلاع از تاثیر آن در وضعیت اعتباری خود، آن ها را بموقع پرداخت نمایند. 
شناسنامه اعتباری هر شخص بیان کننده وضعیت اعتباری افراد تلقی شده و ملاک ارزیابی متقاضیان تسهیلات در کشور می باشد لذا بکوشید تا شناسنامه اعتباری خود را مثبت و بدون سابقه منفی نگهدارید. 

از سوی دیگر با توجه به اینکه بانک ها این شناسنامه اعتباری را مبنای ارزیابی خود قرار می دهند، مثبت نگه داشتن آن باعث می شودراحت تر، سریع تر، و با هزینه کمتر تسهیلات اعتباری مورد نیاز خود را دریافت نمایند.
همچنین وقتی بانک ها چند مشتری را بصورت همزمان مورد ارزیابی قرار دهند، ان شخصی که از شناسنامه اعتباری مناسب تری برخوردار باشد، شانس بیشتری برای دریافت تسهیلات خواهد داشت. 
شناسنامه اعتباری می تواند در سایر موارد ارائه خدمات از جمله ارائه تسهیلات لیزینگف خدمات بیمه ای و بیمه اعتباری، کارت اعتباریف استخدام و ارائه سایر مجوز ها مورد استفاده قرار گیرد. 

توصیه هایی به مردم در مورد شناسنامه اعتباری

خانواده ها و مردم چگونه می توانند وضعیت شناسنامه اعتباری خود را بهبود بخشند؟

برای دستیابی به این مهم توصیه میشود خانواده ها موارد زیر را مد نظر قرار دهند:
  • شناسنامه اعتباری هر شخص بیان کننده وضعیت افراد تلقی شده و ملاک ارزیابی متقاضیان تسهیلات در کشور میباشد لذا بکوشید تا شناسنامه اعتباری خود را مثبت و بدون سابقه منفی نگهدارید.
  • اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی خود را به موقع پرداخت نمایید و در صورتی که در مواقعی برخی از اقساط را بموقع پرداخت ننموده اید به نوعی برنامه ریزی کنید تا اقساط آتی تسهیلات موجود را بموقع و بدون تاخیر واریز گردد.  رعایت در پرداخت بموقع و مستمر اقساط موجب بهبود وضعیت اعتباری شناسنامه اعتباری شخص خواهد شد.
  • اگر تسهیلاتی را دریافت نموده اید و مدت زیادی است که اقساط آن را پرداخت ننموده اید، با مراجعه به بانک خود و ضمن تسویه اقساط معوق خود و ادامه روند منظم خود در پرداخت اقساط موجب بهبود شناسنامه اعتباری خود شوید.
  • بصورت دوره ای (حداقل سالی یکبار) شناسنامه اعتباری خود را از بانک ها دریافت و اطلاعات آن را مورد قرار دهید. 
  • در صورتی که در اطلاعات موجود در شناسنامه اعتباری خود مغایرت وجود داشت، با اعلام موضوع به شعب بانک آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • در پایبندی و ایفای بموقع به تعهدات خود از جمله پرداخت بموقع به تعهدات خود از جمله پرداخت قبوض آب و برق و تلفن و گاز، بدهی های مالیاتی و سایر بدهی های خود کمال دقت را داشته باشند.

چه کارهایی شناسنامه اعتباری افراد را مخدوش می کند

  • عدم دقت و تاخیر در بازپرداخت بموقع اقساط تسهیلات دریافتی
  • وجود سوابق منفی شخص در ایفای تعهدات خود به بخش های مختلف از جمله سازمان امور مالیاتی، گمرک و ایجاد چک های برگشتی
  • مراجعات متعدد و درخواست های زیاد از شعب مختلف بانک ها برای دریافت تسهیلات اعتباری
  • دریافت تسهیلات اعتباری با اقساط زیاد خارج از توان مالی شخص

مردم چگونه می توانند شناسنامه اعتباری خود را مشاهده کنند

هر ایرانی می تواند ضمن مراجعه به یکی از شعب بانک ها فرم مربوطه را تکمیل نموده و شناسنامه اعتباری خود را از بانک درخواست نماید. در این حالت، متصدی بانک ضمن احراز هویت شخص، گزارش اعتباری وی را دریافت و در اختیار او قرار می دهد. 
راه دیگری نیز برای دریافت گزارش اعتباری وجود دارد و آن هم استفاده از سامانه اعتبار من و دریافت شناسنامه آنلاین بصورت اینترنتی می باشد. برای این کار تنها با در اختیار داشتن تلفن همراه خود و کد ملی می توانید گزارش اعتبارسنجی خود را دریافت و از وضعیت رتبه اعتباری خود مطلع شوید. 

در صورت وجود اطلاعات نادرست در شناسنامه اعتباری افراد، چه باید کرد

افراد می توانند در صورت مشاهده اطلاعات نادرست در شناسنامه اعتباری خود با مراجعه به شعبه ای که شناسنامه اعتباری خود را دریافت نموده اند، موارد اطلاعات نادرست را اعلام نمایند.
شعبه نیز در ضمن بررسی موضوع با سامانه اعتبارسنجی، در صورت صحیح بودن ادعا، اقدامات لازم را جهت رفع اشکالات انجام خواهند داد.

منبع: ماهنامه اعتبارسنجی ، سال اول ، شماره هفتم ، آبان 1392 ، صفحه 51 و 52  

 
كلمات كليدی: شناسنامه اعتباری، رتبه بندی اعتباری، افزایش رتبه اعتباری، اعتبار من، اعطای وام

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
مقالات بیشتر
مطالب محبوب
آخرین مقالات
.
1398/1/7 چهارشنبه
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.