آخرین اخبار اعتبارسنجی

بهترین بانک برای دریافت وام بدون ضامن کدام است؟

بررسی فرارو نشان می‌دهد، بانک سپه بیشترین تعداد تسهیلات را در کارنامه خود ثبت کرده است، اما رکورد بالاترین متوسط پرداخت وام بدون ضامن با عدد ۹۵ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان به بانک صنعت و معدن تعلق دارد

بهترین بانک برای دریافت وام بدون ضامن کدام است؟
پرداخت وام بدون ضامن از ابتدای بهمن سال پیش با بخشنامه دولت در دستور کار قرار گرفت و پس از گذشت شش ماه، آمار‌ها می‌گویند روی هم‌رفته رقم ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شده است. اگر عدد را گرد کنیم به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسیم. در گزارشی که وزارت اقتصاد منتشر کرده، آمده تعداد متقاضیانی که موفق به دریافت وام بدون ضامن شده‌اند، تا پایان تیرماه ۴۵۷ هزار و ۴۴۸ نفر است؛ بنابراین با یک جمع و تفریق ساده می‌توان نتیجه گرفت در شش‌ماه گذشته به‌طور میانگین به هر متقاضی ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام بدون ضامن پرداخت شده است. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد، بانک سپه بیشترین تعداد تسهیلات و بالاترین رقم کلی را در کارنامه خود ثبت کرده است، اما رکورد متوسط پرداخت وام بدون ضامن با عدد ۹۵ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان به بانک صنعت و معدن تعلق دارد. مرور گزارش وزارت اقتصاد، می‌تواند جزییات نسبتا دقیقی از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام بدون ضامن را نمایش دهد.

وام بدون ضامن؛ بررسی روند کلی پرداخت تسهیلات
پرداخت وام بدون ضامن، زمستان سال ۱۴۰۰ به مدیران ۱۳ بانک دولتی تکلیف شد. در بخشنامه آمده، بانک‌ها موظف هستند با متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی که رقمی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان مطالبه می‌کنند، راه بیایند، سخت‌گیری‌های مرسوم را کنار بگذارند و نهایت مساعدت و همراهی را داشته باشند. متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی قبل این بخشنامه، به‌طور معمول برای رقم‌های تا سقف ۵۰ میلیون تومان باید دو ضامن معرفی می‌کردند و اگر حدود ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌خواستند، در مواقعی حتی ناچار به معرفی سه ضامن می‌شدند. زمستان پارسال بخشنامه پرداخت وام بدون ضامن، به ۱۳ بانک دولتی شامل بانک سپه، تجارت، رفاه کارگران، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ملی، صادرات، ملت، پست بانک، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه تعاون و توسعه صادرات رسید تا طبق دستور وزرات اقتصاد، پرداخت تسهیلات خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بدون نیاز به معرفی ضامن و تنها با اتکا به سامانه اعتبارسنجی وام بدون ضامن انجام شود. نگاهی به آمار‌های ارائه شده نشان می‌دهد از ابتدای بهمن تا اسفند ۱۴۰۰، تعداد ۲۰۳ هزار و ۳۲۰ فقره وام بدون ضامن پرداخت شده است. این عدد در پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ به حدود ۳۱۵ هزار فقره رسید و نهایتا پس از گذشت شش ماه، آمار‌ها از پرداخت ۴۷۵ هزار و ۴۴۷ فقره وام بدون ضامن تا پایان تیرماه امسال حکایت دارند که می‌شود تقریبا ماهی ۸۰ هزار نفر. با تقسیم رقم ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان پرداخت شده بر تعداد دریافت‌کنندگان هم می‌توان نتیجه گرفت، ظرف شش ماه گذشته به هر متقاضی ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام بدون ضامن پرداخت شده است. حالا باید برویم سر اصل مطلب و ببینیم کدام بانک در بحث پرداخت تسهیلات بدون ضامن عملکرد بهتری از خود به جا گذاشته است.

وام بدون ضامن، مختص پرداخت تسهیلات خرد است. اگر متقاضی دریافت رقمی زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشید، می‌توانید شانس خود را در ۱۳ بانک دولتی امتحان کنید، چون آن‌ها از طرف رئیس‌جمهور و وزارت اقتصاد مکلف به پرداخت این تسهیلات هستند. صلاحیت افراد توسط سامانه اعتبارسنجی وام بدون ضامن و با توجه به عملکرد مالی و بانکی خودشان در سال‌های گذشته تعیین می‌شود.

وام بدون ضامن؛ مقایسه عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات


وام بدون ضامن ظرف شش ماه گذشته باعث برکناری چند مدیربانکی شده است. در خبر‌ها آمده آن‌ها به‌دلیل بی‌توجهی و کوتاهی در مورد دستورالعمل از کار برکنار شده‌اند. نگاهی به جدول پرداخت وام بدون ضامن تا پایان تیرماه عملکرد ۱۲ بانک دولتی را شفاف می‌کند و تنها از بانک توسعه صادرات نامی به‌چشم نمی‌خورد. بانک سپه با پرداخت ۱۹۵ هزار و ۹۷۷ فقره وام بدون ضامن در صدر جدول قرار گرفته. این بانک در شش ماه گذشته پنج هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان وام بدون ضامن پرداخت کرده که سهم ۳۳.۷ درصدی از کل این تسهیلات را برایش به ارمغان می‌آورد، اما افرادی که موفق به دریافت وام بدون ضامن از بانک سپه می‌شوند، به‌طور میانگین نفری ۲۷ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان دست‌شان را می‌گیرد. در حالی که میانگین رقم پرداخت وام بدون ضامن در بانک تجارت به ۶۷ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان می‌رسد. بانک تجارت به تعداد افراد کمتری تسهیلات پرداخت کرده و رقم کلی پرداخت شده در قالب بخشنامه وام بدون ضامن آن در مقایسه با بانک سپه، تقریبا نصف است.

رتبه سوم پرداخت وام بدون ضامن به بانک رفاه کارگران می‌رسد. این بانک در شش ماه گذشته ۷۱ هزار و ۶۷۴ فقره تسهیلات با رقم کلی یک هزار و ۶۶۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان پرداخت کرده که میانگین پرداختی ۲۳ میلیون و ۲۲۸ هراذ تومان را ثبت می‌کند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دو هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان پول را در قالب ۹۳ هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده است. هر متقاضی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به‌طور متوسط ۲۴ میلیون و ۵۳۱ هزار تومان وام بدون ضامن دریافت کرده است. متوسط پرداختی تسهیلات در بانک ملی به عدد ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد، چون این بانک دو هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان را بین ۳۶ هزار و ۲۱۴ نفر تقسیم کرده است.

سامانه شمس بانک صادرات به پرداخت وام بدون ضامن اختصاص دارد. این سامانه تا پایان تیر ماه ۱۴۰۱، کمک کرده رقم ۶۰۸ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان در قالب ۱۰ هزار و ۳۴۰ فقره تسهیلات به‌دست متقاضیان برسد که معادل ۵۸ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان برای هر نفر است.

متوسط رقم تسهیلات پرداخت شده در قالب وام بدون ضامن در بانک‌های ملت، پست بانک به‌ترتیب ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳۹ میلیون تومان است. هر کدام این بانک‌ها در شش ماه گذشته به ۱۰ هزار و ۳۸۱ نفر و ۱۴ هزار و ۲۱۳ نفر وام بدون ضامن پرداخت کرده‌اند. مدیران بانک کشاورزی در شش ماه گذشته با پرداخت وام بدون ضامن به ۹۸۹ نفر موافقت کرده‌اند در عوض متوسط رقم پرداخت شده در این بانک به عدد ۵۱ میلیون تومان می‌رسد. کمترین تعداد موافقت با پرداخت وام بدون ضامن را در بانک صنعت و معدن شاهد هستیم. تنها ۵۸ متقاضی موفق شده‌اند رضایت مدیران این بانک را نسبت به پرداخت تسهیلات بدون ضامن جلب کنند. رقم پرداخت شده به این افراد پنج میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان است که به‌طور متوسط می‌شود نفری ۹۵ میلیون و ۱۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

بررسی عملکرد شش ماهه بانک‌ها در پرداخت وام بدون ضامن
 
نام بانک  تعداد تسهیلات (فقره)  رقم کل تسهیلات (تومان)   سهم از کل تسهیلات 
متوسط رقم پرداختی (تومان)
سپه  ۱۹۵ هزار و ۹۷۷ پنج هزار و ۳۸۰ میلیارد  ۳۳.۷ درصد ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار
تجارت  ۳۹ هزار و ۲۰۲  دو هزار و ۶۵۲ میلیارد  ۱۶.۶ درصد ۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار
رفاه کارگران  ۷۱ هزار و ۷۶۴ یک هزار و ۶۶۵ میلیارد ۱۰.۴ درصد ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار
قرض‌الحسنه مهر ایران  ۹۳ هزار و ۲۲ دو هزار و ۲۸۲ میلیارد  ۱۴.۳ درصد ۲۴ ملیون و ۵۰۰ هزار
ملی ۳۶ هزار و ۲۱۴ دو هزار و ۱۹۱ میلیارد ۱۳.۷ درصد  ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار
صادرات  ۱۰ هزار و ۳۴۰ ۶۰۸ میلیارد و ۴۳۵ میلیون ۳.۸ درصد ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار
ملت  ۱۰ هزار و ۳۸۱  ۳۰۶ میلیارد و ۴۵۸ میلیون  ۱.۲ درصد  ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار
پست بانک  ۱۳ هزار و ۲۱۳ ۵۱۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون  ۳.۲ درصد  ۳۹ میلیون و ۴۰ هزار
کشاورزی  ۹۸۹  ۵۰ میلیارد و ۶۴۳ میلیون سه‌ دهم درصد ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار
مسکن  سه هزار و ۴۹۶ ۲۲۹ میلیارد و ۳۰۹ میلیون ۱.۴ درصد  ۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار
صنعت و معدن ۵۸ پنج میلیارد و ۵۲۰ میلیون  سه‌ صدم درصد ۹۵ میلیون و ۲۰۰ هزار
توسعه تعاون ۸۸۲ ۴۵ میلیارد و ۱۹۷ میلیون دو‌دهم درصد  ۵۱ میلیون و ۲۵۰ هزار


منبع : فرارو

آخرین اخبار اعتبارسنجی
اخبار مرتبط
2022© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان  میباشد.